| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Biyokimyasal Hesaplamalar | TBK 504 | 0 | 3 + 1 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET AKDOĞAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Biyokimyasal hesaplama yöntemlerinin verilmesi |
| Dersin İçeriği | pH kavramı ve tampon sistemler, iyonik güç, normalite, molarite, yüzde solüsyonlar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitimi öğrenir | Anlatım, | |
| 2 | Çözeltinin özelliklerini kavrar | Anlatım, | |
| 3 | Çözünme olayını (polar-apolar)öğrenir | Anlatım, | |
| 4 | Çözünürlüğe etki eden faktörleri öğrenir | Anlatım, | |
| 5 | Konsantrasyon birimlerini öğrenir ve tanımlar | Anlatım, | |
| 6 | Asit-Baz kavramlarını öğrenir | Anlatım, | |
| 7 | Denge sabitini kavrar | Anlatım, | |
| 8 | İyonlaşma dengelerini öğrenir | Anlatım, | |
| 9 | Çözeltide bulunan iyonların konsantrasyonlarını hesaplamayı kavrar | Anlatım, | |
| 10 | "p" fonksiyonlarını öğrenir. | Anlatım, | |
| 11 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitimi | |
| 2 | Çözünme-Çözünürlük: İyonik ve kovalent (polar-apolar)karakterli maddelerin çözünmesi. | |
| 3 | Çözünürlüğe etki eden faktörler; sıcaklık, basınç, çözücü türü.Ekzotermik ve endotermik çözünme. | |
| 4 | Konsantrasyon Birimleri 1: % konsantrasyonlar, Molarite- ozmolarite ve molalite-ozmolalite; izotonik, hipotonik ve hipertonik çözeltiler. | |
| 5 | Konsantrasyon Birimleri 2: Normalite, eşdeğer gram ve iyonik kuvvet hesaplamaları | |
| 6 | Kimyasal reaksiyonlar ve denge, denge sabiti ve reaksiyon hızları | |
| 7 | Arasınav | |
| 8 | Asitler ve Bazlar: Asit baz tarifi, kuvvetli ve zayıf asitler-bazlar; asit ve bazların kimyasal özellikleri | |
| 9 | Suyun iyonlaşması:Suya ait Kd ve Ksu, suyun H+ ve OH- iyonu konsantrasyonlarının hesaplanması | |
| 10 | Kuvvetli ve zayıf asit-bazlarda H+ ve OH- konsantrasyonunun hesaplanması, iyonlaşma derecesi | |
| 11 | pH ve pOH: Suyun pH ve pOH değeri, pH cetveli (ölçütü); Kuvvetli ve zayıf asit-bazlara ait pH ve pOH hesaplamaları | |
| 12 | Nötralleşme Reaksiyonları: Asit baz karışımlarında pH ve pOH hesaplamaları, titrasyon eğrileri | |
| 13 | Amino asitlerein iyonlaşmaları, izoelektrik nokta hesaplamaları | |
| 14 | Hidroliz ve tuzlar: Zayıf asitler ve bazlar için Ka ve Kb sabitleri arasındaki ilişkisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Lawrence A. Kaplan, Amadeo J. Pesce Teory Analysis Correlations Clinical Chemistry. Mosby ELSEVIER, Indiana, 2010. |
| Ders Kaynakları | 1. Lawrence A. Kaplan, Amadeo J. Pesce Teory Analysis Correlations Clinical Chemistry. Mosby ELSEVIER, Indiana, 2010. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyokimya alanında ayrıntılı biyomolekül ve metabolizma bilgilerine sahiptir, bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
| 2 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir | X | |||||
| 3 | Laboratuvar güvenliği, biyokimyasal yöntemler vb. temel laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
| 4 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
| 5 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak özel çalışma alanına uygular, ilgili deneyleri planlar, deneysel yaklaşımları uygular. | X | |||||
| 6 | Biyokimya alanı ile ilgili güncel bir konuda seminer sunar. | X | |||||
| 7 | Biyokimya alanındaki bir makaleyi okur, anlar, yorumlar, eleştirebilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitimi öğrenir | |||||||
| 2 | Çözeltinin özelliklerini kavrar | |||||||
| 3 | Çözünme olayını (polar-apolar)öğrenir | |||||||
| 4 | Çözünürlüğe etki eden faktörleri öğrenir | |||||||
| 5 | Konsantrasyon birimlerini öğrenir ve tanımlar | |||||||
| 6 | Asit-Baz kavramlarını öğrenir | |||||||
| 7 | Denge sabitini kavrar | |||||||
| 8 | İyonlaşma dengelerini öğrenir | |||||||
| 9 | Çözeltide bulunan iyonların konsantrasyonlarını hesaplamayı kavrar | |||||||
| 10 | "p" fonksiyonlarını öğrenir. | |||||||
| 11 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||