| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Vitaminler ve Koenzimler | TBK 502 | 0 | 3 + 1 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAYRULLAH YAZAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İnsan vücudunda vitaminler ve koenzimlerin yeri önemi ve foksiyonlarının öğrenilmesi. |
| Dersin İçeriği | Vitaminlerin sınıflandırılması, Tiamin ve riboflavin, Niasin ve biotin, Pantotenik asit ve folik asit, Kobalamin (Vit B12), Piridoksin, piridoksal, piridoksamin (Vit B6), Askorbik asit (Vit C), A vitamininin yapısı, absorbsiyonu ve taşınması, A vitamininin fonksiyonu, kaynakları, klinik endikasyonları, toksisitesi, D vitamininin yapısı ve metabolizması, D vitaminin fonksiyonu, kaynakları ve klinik endikasyonları, toksisitesi, E vitamini, K vitamini |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitimi öğrenir | Anlatım, | |
| 2 | Suda çözünen vitaminlerin yapı ve fonksiyonlarını anlar. | Anlatım, | |
| 3 | B kompleks vitaminlerinin enzimatik reaksiyonlarda kofaktör rolünü öğrenir. | Anlatım, | |
| 4 | Tiamin ve riboflavini öğrenir. | Anlatım, | |
| 5 | Niasin ve pantotenik asiti öğrenir. | Anlatım, | |
| 6 | B6 ve biotin,B12 ve folik asit, askorbik asit ve vitaminleri ve günlük tavsiye edilen miktarlarını bilir. | Anlatım, | |
| 7 | Yağda çözünen vitaminlerin yapı ve fonksiyonlarını öğrenir. | Anlatım, | |
| 8 | A,D vitaminini öğrenir. | Anlatım, | |
| 9 | E,K vitaminini öğrenir. | Anlatım, | |
| 10 | Vitaminlerin diğer isimleri, aktif formları, fonksiyonları,eksiklikleri, toksisitelerine genel bakış hakkında bilgilenir. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitim | |
| 2 | Suda çözünen vitaminlerin yapı ve fonksiyonları | |
| 3 | B kompleks vitaminlerinin enzimatik reaksiyonlarda kofaktör rolü. | |
| 4 | Tiamin ve riboflavin | |
| 5 | Niasin ve pantotenik asit | |
| 6 | B6 ve biotin, B12 ve folik asit | |
| 7 | Arasınav | |
| 8 | Askorbik asit ve vitaminlerin günlük tavsiye edilen miktarları . | |
| 9 | Yağda çözünen vitaminlerin yapı ve fonksiyonları | |
| 10 | A vitamini | |
| 11 | D vitamini | |
| 12 | E vitamini | |
| 13 | K vitamini | |
| 14 | Vitaminlerin diğer isimleri,aktif formları,fonksiyonları, eksiklikleri, toksisitelerine genel bakış. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Carl A. Burtis, Edward R. Ashwood. Tietz Klinik kimyada temel ilkeler. Çeviri editörü Prof Dr Diler Aslan Palme yayıncılık, Ankara, 2005. |
| Ders Kaynakları | 1. Carl A. Burtis, Edward R. Ashwood. Tietz Klinik kimyada temel ilkeler. Çeviri editörü Prof Dr Diler Aslan Palme yayıncılık, Ankara, 2005. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyokimya alanında ayrıntılı biyomolekül ve metabolizma bilgilerine sahiptir, bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
| 2 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir | X | |||||
| 3 | Laboratuvar güvenliği, biyokimyasal yöntemler vb. temel laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
| 4 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
| 5 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak özel çalışma alanına uygular, ilgili deneyleri planlar, deneysel yaklaşımları uygular. | X | |||||
| 6 | Biyokimya alanı ile ilgili güncel bir konuda seminer sunar. | X | |||||
| 7 | Biyokimya alanındaki bir makaleyi okur, anlar, yorumlar, eleştirebilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda iş sağlığı ve güvenliği temel eğitimi öğrenir | |||||||
| 2 | Suda çözünen vitaminlerin yapı ve fonksiyonlarını anlar. | |||||||
| 3 | B kompleks vitaminlerinin enzimatik reaksiyonlarda kofaktör rolünü öğrenir. | |||||||
| 4 | Tiamin ve riboflavini öğrenir. | |||||||
| 5 | Niasin ve pantotenik asiti öğrenir. | |||||||
| 6 | B6 ve biotin,B12 ve folik asit, askorbik asit ve vitaminleri ve günlük tavsiye edilen miktarlarını bilir. | |||||||
| 7 | Yağda çözünen vitaminlerin yapı ve fonksiyonlarını öğrenir. | |||||||
| 8 | A,D vitaminini öğrenir. | |||||||
| 9 | E,K vitaminini öğrenir. | |||||||
| 10 | Vitaminlerin diğer isimleri, aktif formları, fonksiyonları,eksiklikleri, toksisitelerine genel bakış hakkında bilgilenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 90 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||