| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Laboratuvar Çalışma Esasları | LAB 101 | 1 | 1 + 1 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Laboratuvar çalışma şartları ile laboratuvarda bulunan araç ve gereçlerin bakımı ve kullanımı konusunda bilgi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar; Laboratuvarda kullanılan cam ve plastik malzemeler; Laboratuvarda malzeme temizliği; Sterilizasyon ve dezenfeksiyon; Ölçme ve ölçü birimleri; Saf su sistemleri; Etüv, sterilizatör, otoklav, su banyosu tanıtımı ve kullanımı; Laboratuvarda kullanılan karıştırıcılar, ısıtıcı ve soğutucu sistemler; Santrifüj ve santrifügasyon; Terazi çeşitleri ve kullanımı; pH kavramı ve ölçümü; Mikroskop çeşitleri ve özellikleri; Klasik ışık mikroskobu ve kullanımı |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Laboratuvarda kullanılan malzemeleri ve kullanımlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Laboratuvarda malzeme temizliğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Ölçme ve ölçü birimlerini öğrenir | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yapımını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | pH kavramı ve ölçümünü öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 7 | Örnek toplama ve hazırlamayı öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Sıvı,elektrolitler ve asit-baz dengesini öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Besiyer ve boyaları öğrenir | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 10 | Laboratuvar testlerini öğrenir | Anlatım, Grupla Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar | (1) sf. 2-4 |
| 2 | Laboratuvarda kullanılan cam ve plastik malzemeler | (1) sf. 4-10 |
| 3 | Laboratuvarda malzeme temizliği | (1) sf. 10-18 |
| 4 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon | (2) sf. 1-17 |
| 5 | Ölçme ve ölçü birimleri | (1) sf. 19-23 |
| 6 | Saf su sistemleri | (1) sf. 23-27 |
| 7 | Etüv, sterilizatör, otoklav, su banyosu tanıtımı ve kullanımı | (1) sf. 27-32 |
| 8 | Laboratuvarda kullanılan karıştırıcılar, ısıtıcı ve soğutucu sistemler | (1) sf. 32-38 |
| 9 | Santrifüj ve santrifügasyon | (1) sf. 39-44 |
| 10 | yıl içi sınavı | |
| 11 | Terazi çeşitleri ve kullanımı | (1) sf. 44-47 |
| 12 | Ph kavramı ve ölçümü | (1) sf. 47-51 |
| 13 | Mikroskop çeşitleri ve özellikleri | (2) sf. 17-25 |
| 14 | Klasik ışık mikroskobu ve kullanımı | (2) sf. 26-30 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Demirtaş S., Can M., Güven B., Tıbbi Laboratuvar El Kitabı, Nobel Tıp Kitabevleri, 2014, İstanbul. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleği ile ilgili güncel bilgileri içeren önlisans düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | Mesleğinde güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
| 3 | Mesleği ile ilgili bilgi ve becerileri kullanarak, verileri değerlendirir,yorumlar,çözüm önerileri sunar.. | X | |||||
| 4 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 5 | Mesleği ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | X | |||||
| 6 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
| 7 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
| 8 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve mesleği ile gerekli iletişimi kurabilir. | X | |||||
| 9 | Mesleki çalışmalarıbağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla yürütebilir. | X | |||||
| 10 | Alanında çalışmaların yürütülmesinde ve sorunların çözümlenmesinde ekip üyesi olarak yer alır. | X | |||||
| 11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini ilgili kişilerle paylaşır. | X | |||||
| 12 | Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir. | X | |||||
| 13 | Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar. | X | |||||
| 14 | Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallarını açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 2 | Laboratuvarda kullanılan malzemeleri ve kullanımlarını öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 3 | Laboratuvarda malzeme temizliğini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 4 | Ölçme ve ölçü birimlerini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 5 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yapımını öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 6 | pH kavramı ve ölçümünü öğrenir. | 5 | 5 | ||||||||||||
| 7 | Örnek toplama ve hazırlamayı öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 8 | Sıvı,elektrolitler ve asit-baz dengesini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 9 | Besiyer ve boyaları öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 10 | Laboratuvar testlerini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 83 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||