Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Reform ve Sosyal Değişme EPT 529 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin öncelikli amacı eğitim, reform ve sosyal değişme arasındaki karşılıklı ilişkileri ele almaktır. Tarihi süreç içerisinde eğitimde reform çabaları, öğretmenlerin sosyal değişmedeki rolleri, eğitimde değişimin engelleri, sosyal değişmede eğitimin rolü konusunda öğrencilere bilgi ve deneyimler kazandırılacaktır.

Dersin İçeriği

Eğitim ve toplumsal değişme ilişkileri, eğitimin ve öğretmenlerin toplumsal değişme sürecindeki etkileri, eğitim reformlarının başarısızlık nedenleri, dünden bugüne Türk eğitim tarihindeki eğitim reformlarının genel bir değerlendirmesi ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim, reform ve sosyal değişme arasındaki ilişkileri kavrar
2 Tarihi süreç içerisinde Türk eğitim tarihindeki reform çabalarını gerekçeleri ile kavrar
3 Eğitimin sosyal değişme üzerindeki etkilerini kavrar
4 Öğretmenlerin Türkiyenin toplumsal değişim üzerindeki etkilerini analiz eder
5 Eğitim reformlarının başarı ve başarısızlık nedenlerini açıklar
6 Avrupa Birliğine giriş sürecinde Türkiyede eğitim sistemindeki değişiklikleri yorumlar
7 Sivil toplum örgütlerinin eğitime katkılarını araştırır
8 Milli eğitim şura kararlarını değerlendirir
9 Yabancı uzmanların Türk eğitim sistemine ilişkin raporlarını tartışır
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değişim ve Toplumsal Değişimin Tanımı
2 Toplumsal Değişim Teorileri
3 Eğitim ve Toplumsal Değişim
4 Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Rolleri
5 Türkiyenin Değişim Sürecinde Eğitimin Rolü
6 Dünden Bugüne Belli Başlı Eğitim Reformları
7 Eğitim Şuralarının Değerlendirilmesi
8 Yabancı Uzman Raporlarının Değerlendirilmesi
9 Öğretmen Yetiştirme Sisteminde Reform
10 Eğitim Reformlarının Başarı ve Başarısızlık Nedenleri
11 Avrupa Birliğine Giriş Sürecinde Öngörülen Eğitim Reformları
12 Modernizm, Postmodernizm, Eğitim ve Değişim
13 İnternet, Yeni Bilgi Teknolojileri ve Değişim
14 Yaşam Boyu Eğitim ve Toplumsal Değişim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ESERPEK, Altan. Eğitim ve Sosyal Değişme. Ankara: A.Ü. E.F. dergisi c:10, s:1-2, 1978.
TEZCAN, Mahmut. Toplumsal Değişme ve Eğitim. Ankara: A.Ü. E.B.F. Yayınları, 1998.
GÖKÇE, Feyyat. Değişme Sürecinde Devlet ve Eğitim. Ankara: Eylül Yayınları, 2000
KAFADAR, Osman. Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma. Ankara: Vadi Yay., 1997.
AKYÜZ, Yahya. Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri(1848-1940). Ankara: 1972.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür.
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Eğitim, reform ve sosyal değişme arasındaki ilişkileri kavrar
2 Tarihi süreç içerisinde Türk eğitim tarihindeki reform çabalarını gerekçeleri ile kavrar
3 Eğitimin sosyal değişme üzerindeki etkilerini kavrar
4 Öğretmenlerin Türkiyenin toplumsal değişim üzerindeki etkilerini analiz eder
5 Eğitim reformlarının başarı ve başarısızlık nedenlerini açıklar
6 Avrupa Birliğine giriş sürecinde Türkiyede eğitim sistemindeki değişiklikleri yorumlar
7 Sivil toplum örgütlerinin eğitime katkılarını araştırır
8 Milli eğitim şura kararlarını değerlendirir
9 Yabancı uzmanların Türk eğitim sistemine ilişkin raporlarını tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)