Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nitel Araştırma Yöntemleri EPT 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, eğitim alanında nitel araştırmalar yapabilmek için gerekli temel düzeyde bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Araştırma, bilimsel araştırma, araştırma yöntemleri, nitel araştırmalar, nitel araştırmaların planlanması, yürütülmesi ve raporlaştırılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel bilginin tanımını yapar ve özelliklerini açıklar. Anlatım,
2 Bilimsel araştırma yöntemlerini sınıflandırır. Anlatım,
3 Araştırma amacına uygun nitel araştırma yöntemini seçer. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma,
4 Araştırma amacına uygun evren ve örneklemi belirler. Anlatım,
5 Araştırma amacına uygun veri toplama aracını planlar. Anlatım,
6 Bilimsel raporlaştırma kurallarına uyar. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgi, Araştırma, Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırmanın Tartışılması
2 Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri
3 Nitel Araştırma Desenleri
4 Nitel Araştırma Süreci
5 Nitel Araştırmada Örneklem
6 Görüşme ve Odak Grup Görüşmesi
7 Ara Sınav
8 Gözlem ve Doküman İncelemesi
9 Mecazlar Yoluyla Nitel Veri Toplama
10 Nitel Veri Analizi
11 Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenlik
12 Durum (Örnek Olay) Çalışması ve Eylem Araştırması
13 Nitel Araştırma Sonuçlarının Bilime ve Uygulamaya Katkısı
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Ders Kaynakları

Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Kuş, E. (2001). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Anı Yayıncılık, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. X
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Bilimsel bilginin tanımını yapar ve özelliklerini açıklar.
2 Bilimsel araştırma yöntemlerini sınıflandırır.
3 Araştırma amacına uygun nitel araştırma yöntemini seçer.
4 Araştırma amacına uygun evren ve örneklemi belirler.
5 Araştırma amacına uygun veri toplama aracını planlar.
6 Bilimsel raporlaştırma kurallarına uyar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6