Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Program Geliştirme EPT 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim programları ile ilgili temel teori, ilke, program geliştirme modelleri ve yeni yaklaşımlar hakkında kazanım oluşturma

Dersin İçeriği

Eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri, program geliştirmenin tarihsel gelişim süreci, program geliştirme modelleri, program tasarım modelleri, ihtiyaç analizi, eğitim programının öğeleri, program geliştirme süreci, bir eğitim programının uygulanma süreci, program değerlendirme, program geliştirmede yeni yaklaşımlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program geliştirmenin kuramsal temellerini kavrar Anlatım,
2 Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkileri kavrar Tartışma,
3 Belli başlı program geliştirme modellerini analiz eder Anlatım,
4 Program geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerin farkında olur Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar, ilkeler ve sınıflamalar
2 Program geliştirmenin dünyada ve Türkiye?de tarihsel gelişim süreci
3 Program geliştirmenin felsefi temelleri
4 Program geliştirme modelleri
5 Program tasarım modelleri
6 Program geliştirme süreci
7 İhtiyaç analizi ve hedeflerin (kazanımların) belirlenmesi
8 Eğitimde hedef (kazanım) yazma ilkeleri
9 İçeriğin seçilmesi ve düzenlenmesi
10 Eğitim durumları-öğrenme yaşantılarının belirlenmesi
11 Sınama durumlarının belirlenmesi
12 Eğitim programının uygulanma süreci
13 Program değerlendirme
14 Program geliştirmede yeni yaklaşımlar
Kaynaklar
Ders Notu

Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ertürk, S. (1993). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan.
Sedat, Yüksel, (2000). Millî Eğitim Bakanlığındaki Program Geliştirme Çalışmalarının Değerlendirilmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
Tyler, R. W., (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. The University of Chicago Press.
Uzunboylu, H. Ve Hürsen, Ç. (2008). Eğitim Programları ve Değerlendirilmesi. Ankara: Öğreti.
Worthen, B. R., & James, R. S. (1987). Educational Evaluation. Longman, London.
Varış, Fatma, (1998). Eğitimde Program Geliştirme, ?Teori ve Teknikleri, Ankara.
Millî Eğitim Bakanlığı, (1996). Program Hazırlama ve Geliştirme Kılavuzu, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını No:1, Ankara.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür.
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Program geliştirmenin kuramsal temellerini kavrar
2 Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkileri kavrar
3 Belli başlı program geliştirme modellerini analiz eder
4 Program geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerin farkında olur
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6