| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Depolama, Dondurma ve Saklama Yöntemleri | HST 510 | 0 | 2 + 2 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELVAN ŞAHİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Araştırma laboratuvarlarında kimyasalların depo edilmeleri, hücre ve doku numunelerinin dondurularak saklanma teknikleri hakkında bilgilendirme amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Araştırma laboratuvarlarında kimyasalların depo edilmeleri, saklanmaları, embriyo, sperm, hücre ve doku numunelerinin dondurularak saklanma teknikleri hakkında bilgilendirmeler yapılacaktır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hücre, doku, gamet ve embriyoların dondurulmasında kullanılan kriyoprotektanların (koruyucu maddelerin) özelliklerini ve kullanım amaçlarını değerlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Kriyoprezervasyon (dondurarak saklama) yöntemlerini (yavaş dondurma, vitrifikasyon vb.) karşılaştırarak avantaj ve dezavantajlarını tartışabilir | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Depolama ve dondurma sırasında oluşabilecek hücresel hasar mekanizmalarını tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Laboratuvar ortamında kriyoprezervasyon uygulamaları için gerekli teknik donanımı ve güvenlik önlemlerini kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Performans Değerlendirme, |
| 5 | Kriyobiyoloji ile ilgili etik, yasal ve klinik uygulama boyutlarını analiz edebilir. | Anlatım, Problem Çözme, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kimyasalların kullanım alanları | |
| 2 | Kimyasalların depo edilmeleri | |
| 3 | Embriyoların saklanma ve dondurma yöntemleri | |
| 4 | Embriyoların saklanma ve dondurma yöntemleri | |
| 5 | Embriyoların saklanma ve dondurma yöntemleri | |
| 6 | Sperm saklama ve dondurma yöntemleri | |
| 7 | Sperm saklama ve dondurma yöntemleri | |
| 8 | Hücre numunelerinin dondurularak saklanması | |
| 9 | Hücre numunelerinin dondurularak saklanması | |
| 10 | Doku numunelerinin dondurularak saklanması | |
| 11 | Doku numunelerinin dondurularak saklanması | |
| 12 | Pratik uygulama | |
| 13 | Pratik uygulama | |
| 14 | Pratik uygulama |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Klinik Embriyoloji uygulamaları atlası. Doç. Dr. Lale Delilbaşı 2. A´dan Z´ye Tü Bebek. Lale Delilbaşı 3. Textbook of Assisted Reproductive Techniques Volume 1: Laboratory Perspectives. D.K. Gardner, A. Weissman, C. Howles, Z. Shoham 4. Textbook of Assisted Reproductive Techniques Volume 2: Clinical Perspectives. D.K. Gardner, A. Weissman, C. Howles, Z. Shoham |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel pratik laboratuvar tekniklerini ve becerilerini uygular | X | |||||
| 2 | Histolojik örnek hazırlama süreçlerini (fiksasyon, kesit alma, boyama vb.) uygular | ||||||
| 3 | Histoloji ve Embriyoloji bilim alanında bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde yazılı ve sözlü olarak sunar | ||||||
| 4 | Bilimsel araştırma yürütür, literatür taraması yapar ve özgün sonuçlar üretir | ||||||
| 5 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir; araştırma tasarımı, veri analizi ve yorumlama becerilerini geliştirir | ||||||
| 6 | Bilimsel ve tıbbi terimlerin anlamlarını bilir ve yerinde kullanımını yapar | ||||||
| 7 | Hücrenin, yapı ve fonksiyonu arasında ilişki kurar; mikroskobik yapısı hakkında bilgi sahibi olur | X | |||||
| 8 | Temel dokuların histolojik yapısı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
| 9 | Sisteme ait organ ve dokuların histolojik yapıları ve fonksiyonları arasında bağlantı kurar | ||||||
| 10 | Sisteme ait organ ve dokuların embriyonik gelişimi ve gelişim esnasında oluşabilecek anomaliler hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
| 11 | Fertilitenin hormonal mekanizması ve aksaklıkları hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
| 12 | İnfertilite nedenleri hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
| 13 | Embriyo değerlendirme ve skorlama yapar | ||||||
| 14 | Işık mikroskobu ve ileri görüntüleme tekniklerini (floresan mikroskopi, konfokal mikroskopi vb.) kullanarak doku ve hücre preparatlarını analiz eder | X | |||||
| 15 | Alanındaki gelişmeleri sağlık bilimleri ile ilişkilendirerek yorumlar; klinik uygulamalara yönelik temel bilim bilgisi sunar | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hücre, doku, gamet ve embriyoların dondurulmasında kullanılan kriyoprotektanların (koruyucu maddelerin) özelliklerini ve kullanım amaçlarını değerlendirebilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 5 | |
| 2 | Kriyoprezervasyon (dondurarak saklama) yöntemlerini (yavaş dondurma, vitrifikasyon vb.) karşılaştırarak avantaj ve dezavantajlarını tartışabilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 5 |
| 3 | Depolama ve dondurma sırasında oluşabilecek hücresel hasar mekanizmalarını tanımlayabilir | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 5 |
| 4 | Laboratuvar ortamında kriyoprezervasyon uygulamaları için gerekli teknik donanımı ve güvenlik önlemlerini kullanabilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 5 |
| 5 | Kriyobiyoloji ile ilgili etik, yasal ve klinik uygulama boyutlarını analiz edebilir. | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Sözlü Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Sözlü Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||