| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Genel Embriyoloji | HST 502 | 0 | 3 + 2 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELVAN ŞAHİN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ELVAN ŞAHİN, |
| Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Özcan Budak |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İnsan embriyolojisinin lisans üstü düzeyde öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Gametogenez, fertilizasyon, implantasyon, embriyonal gelişim, fötal gelişim, plasenta, fötal zarlar, ikizlikler ve gelişim bozuklukları hakkında bilgilendirmeler yapılacaktır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Embriyolojinin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve temel terminolojisini açıklar | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Gametogenez, fertilizasyon, segmentasyon, blastosist oluşumu ve implantasyon süreçlerini ayrıntılı olarak tanımlar | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
| 3 | İki ve üç tabakalı embriyonik disk oluşumunu, gastrulasyonu ve embriyonik germ yapraklarının farklılaşmasını açıklar | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Nörulasyon süreci ile notokord, sinir plağı ve sinir tüpü oluşumunu tanımlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Embriyonik gelişim sürecinde hücre göçü, farklılaşması ve morfogenezin temel mekanizmalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Embriyonik katmanlardan türeyen başlıca doku ve organ sistemlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Embriyolojik gelişim dönemlerinde oluşabilecek konjenital anomalileri ve bu anomalilerin embriyolojik kökenlerini açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 8 | Embriyonik gelişim evrelerini mikroskobik görüntüler, maketler ve çizimlerle değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 9 | Embriyolojik bilgileri klinik olgular, doğumsal hastalıklar ve prenatal tanı yöntemleriyle ilişkilendirir | Anlatım, Örnek Olay, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 10 | Embriyoloji alanındaki bilimsel literatürü takip eder, güncel gelişmeleri analiz eder ve mesleki uygulamalarla ilişkilendirir | Anlatım, Örnek Olay, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Embriyolojiye giriş: terimler | |
| 2 | Gametogenez | |
| 3 | Oogenez | |
| 4 | Spermatogenez | |
| 5 | Fertilizasyon ve Segmentasyon | |
| 6 | Gelişimin 1. haftası ve İmplantasyon | |
| 7 | Gelişimin 2. haftası, Bilaminar germ diskinin gelişimi | |
| 8 | Gelişimin 3. haftası_Gastrulasyon | |
| 9 | Somit periyodu ve Nörülasyon | |
| 10 | Embriyonik zarların gelişimi | |
| 11 | Embriyonik zarların gelişimi | |
| 12 | Plasentasyon | |
| 13 | Baş boyun gelişimi : Faringeal arkuslar | |
| 14 | Gelişim bozuklukları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. İnsan Embriyolojisi, Prof. Dr. Mehmet Yıdırım, Prof. Dr. İmer Okar, Prof. Dr. Hakkı Dalçık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel pratik laboratuvar tekniklerini ve becerilerini uygular | ||||||
| 2 | Histolojik örnek hazırlama süreçlerini (fiksasyon, kesit alma, boyama vb.) uygular | ||||||
| 3 | Histoloji ve Embriyoloji bilim alanında bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde yazılı ve sözlü olarak sunar | ||||||
| 4 | Bilimsel araştırma yürütür, literatür taraması yapar ve özgün sonuçlar üretir | ||||||
| 5 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir; araştırma tasarımı, veri analizi ve yorumlama becerilerini geliştirir | ||||||
| 6 | Bilimsel ve tıbbi terimlerin anlamlarını bilir ve yerinde kullanımını yapar | ||||||
| 7 | Hücrenin, yapı ve fonksiyonu arasında ilişki kurar; mikroskobik yapısı hakkında bilgi sahibi olur | X | |||||
| 8 | Temel dokuların histolojik yapısı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olur | X | |||||
| 9 | Sisteme ait organ ve dokuların histolojik yapıları ve fonksiyonları arasında bağlantı kurar | X | |||||
| 10 | Sisteme ait organ ve dokuların embriyonik gelişimi ve gelişim esnasında oluşabilecek anomaliler hakkında bilgi sahibi olur | X | |||||
| 11 | Fertilitenin hormonal mekanizması ve aksaklıkları hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
| 12 | İnfertilite nedenleri hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
| 13 | Embriyo değerlendirme ve skorlama yapar | ||||||
| 14 | Işık mikroskobu ve ileri görüntüleme tekniklerini (floresan mikroskopi, konfokal mikroskopi vb.) kullanarak doku ve hücre preparatlarını analiz eder | ||||||
| 15 | Alanındaki gelişmeleri sağlık bilimleri ile ilişkilendirerek yorumlar; klinik uygulamalara yönelik temel bilim bilgisi sunar | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Embriyolojinin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve temel terminolojisini açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
| 2 | Gametogenez, fertilizasyon, segmentasyon, blastosist oluşumu ve implantasyon süreçlerini ayrıntılı olarak tanımlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3 | İki ve üç tabakalı embriyonik disk oluşumunu, gastrulasyonu ve embriyonik germ yapraklarının farklılaşmasını açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 4 | Nörulasyon süreci ile notokord, sinir plağı ve sinir tüpü oluşumunu tanımlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 5 | Embriyonik gelişim sürecinde hücre göçü, farklılaşması ve morfogenezin temel mekanizmalarını açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 6 | Embriyonik katmanlardan türeyen başlıca doku ve organ sistemlerini tanımlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 5 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 7 | Embriyolojik gelişim dönemlerinde oluşabilecek konjenital anomalileri ve bu anomalilerin embriyolojik kökenlerini açıklar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 8 | Embriyonik gelişim evrelerini mikroskobik görüntüler, maketler ve çizimlerle değerlendirir | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 5 | 5 | 1 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 9 | Embriyolojik bilgileri klinik olgular, doğumsal hastalıklar ve prenatal tanı yöntemleriyle ilişkilendirir | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 5 | ||
| 10 | Embriyoloji alanındaki bilimsel literatürü takip eder, güncel gelişmeleri analiz eder ve mesleki uygulamalarla ilişkilendirir | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||