| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Turkey´S Mıddle East Polıtıcs (En) | ODC 593 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSAMA AMOUR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Cahit Çelik |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu ders Turkiye´nin Ortadoğu´ya siyasetinin temel mekanizmalarını, dinamiklerini ve belirleyici olan unsurlarını araştırmayı amalar. Üç temel elementi bir araya getirme amacındadır: iç siyaset dış politika ilişkisi (kimlik tartışmaları ve ideoloji), bölgesel düzey ve küresel düzey. Aynı zamanda ders Türkiye´nin Ortadoğu siyasetinin belirleyen bu üç boyutu farklı teorik tartışmalarla birlikte ele almayı amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Ders üç temel kısımda oluşmaktadır. Birinci bölümde dış politika analizlerine dair temel kavramlar ve kuramlar tartışmaya açılacaktır. Daha sonrasında ise Türkiye´nin Ortadoğu siyasetindeki temel alanları tarihsel arka plan bağlamında tartışılacaktır. Dersin son bölümünde ise Türkiye´nin Ortodoğu siyasetinin özellikle bazı sorunlar etrafından nasıl şekillendiği incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye´nin bugünkü Ortadoğu´daki rolü anlamayı sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Turk dış politikasını uzman gözüyle inceleme imkanı sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 3 | Yeterli bir bilgi ile Türkiye´nin Ortadoğu´ya yönelik siyasetinin eleştirme yeteneğini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Ortadoğu Neresi?: Tarih, Coğrafya ve Jeopolitik | (Bkz Kaynaklar) |
| 3 | Ortadoğu´da Siyaset, Ekonomi ve Toplum | |
| 4 | Türkiye´nin Ortadoğu Siyasetinin Tarihsel Bağlamı | |
| 5 | Teorik Tartışmalar: Yapı, Kimlik ve İç Politika | |
| 6 | Erken Cumhuriyet Döneminde Türkiye ve Ortadoğu | |
| 7 | Sınav Haftası | |
| 8 | 1950´lerde Türkiye ve Ortadoğu | |
| 9 | Soğuk Savaş Döneminde Türkiye ve Ortadoğu | |
| 10 | Soğuk Savaş Sonrası Türkiye ve Ortadoğu | |
| 11 | AK Parti Döneminde Türkiye ve Ortadoğu | |
| 12 | Ortadoğu´da Siyasi Meseleler: Türkiye Perspektifi | |
| 13 | Arap Baharı ve Türkiye | |
| 14 | Sunumlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Malik Mufti. Daring and Caution in Turkish Strategic Culture: Republic at Sea (London: Palgrave Macmillan, 2009) |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
| 2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | X | |||||
| 3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | X | |||||
| 4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | X | |||||
| 5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | ||||||
| 6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
| 7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
| 8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | X | |||||
| 9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
| 10 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye´nin bugünkü Ortadoğu´daki rolü anlamayı sağlar | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 4 | 4 | 5 |
| 2 | Turk dış politikasını uzman gözüyle inceleme imkanı sağlar | 4 | 5 | 4 | 4 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 3 | Yeterli bir bilgi ile Türkiye´nin Ortadoğu´ya yönelik siyasetinin eleştirme yeteneğini kazanır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||