| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Osmanlı’Da Mimari İle Süsleme Arasındaki İlişki | SAN 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Klasik Osmanlı Sanatının Oluşumu Türk Sanatında Mesleki Örgütlenmeler Anadolu Türk Mimarisinde Malzeme ve Teknik  | 
                                
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Mert Ağaoğlu  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Osmanlı dönemine ait farklı yapı tipleri ve bu yapılarda mimariye bağlı olarak gelişen süsleme programı arasındaki ilişkiyi öğretmeyi amaçlar.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Mimar Sinan dönemine ait farklı yapı tipleri ve bu yapılarda mimariye bağlı olarak gelişen süsleme programı, ehl-i hiref ve hassa mimarlar kuruluşları, yapılara göre tezyinatın kullanım alanları, plan ve süsleme kompozisyonu arasındaki ilişki, kullanılan teknikler ve bezeme unsurları.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Konu ile ilgili araştırma ve yayınları bilir | Anlatım, | |
| 2 | Yapı tipi ve planı ile çini süslemesi arasındaki ilişkiyi kavrar. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 3 | Çini örneklerini biçim, teknik ve süsleme özelliklerine göre sınıflar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Sosyal, kültürel, ekonomik ve politik olayların çini üretimine etkisini değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | İşçilik ve üsluptan yola çıkarak başkent ve taşra farklılığını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 6 | Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırma yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Erken Devir Türk Sanatında Mimari ve Süsleme | |
| 2 | Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu Sanatında Mimari ve Süsleme | |
| 3 | Anadolu Selçuklu ve Beylikler döneminde mimari ve süsleme | |
| 4 | Osmanlı Mimarisinde malzeme ve teknik | |
| 5 | Osmanlı Döneminde süsleme | |
| 6 | Osmanlı dönemi yapılarında süsleme kompozisyonları ve tezyini unsurlar | |
| 7 | Ehl-i Hiref Teşkilatı | |
| 8 | Sınav | |
| 9 | Süsleme programına banilerin katkısı | |
| 10 | Süsleme programına mimarların katkısı | |
| 11 | Yapılara göre süsleme uygulama alanları | |
| 12 | Plan ve süsleme alanı arasındaki ilişki | |
| 13 | Değerlendirme | |
| 14 | Sınav | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir.  | 
                                
| Ders Kaynakları | DEMİRİZ, Y., Osmanlı Mimarisinde Süsleme Erken Devir (1300-1453), İstanbul 1979.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
| 2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
| 3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
| 4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
| 5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
| 7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
| 8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Konu ile ilgili araştırma ve yayınları bilir | 5 | 5 | ||||||
| 2 | Yapı tipi ve planı ile çini süslemesi arasındaki ilişkiyi kavrar. | ||||||||
| 3 | Çini örneklerini biçim, teknik ve süsleme özelliklerine göre sınıflar. | ||||||||
| 4 | Sosyal, kültürel, ekonomik ve politik olayların çini üretimine etkisini değerlendirir. | 5 | 5 | ||||||
| 5 | İşçilik ve üsluptan yola çıkarak başkent ve taşra farklılığını yorumlar. | 5 | 5 | ||||||
| 6 | Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırma yapar. | 5 | 5 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 30 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | 
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 25 | 25 | 
| Final | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||