| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ameliyathane Hemşireliğine Giriş | HMS 680 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ameliyathane ile ilgili kavramları bilen, ameliyathane ilkeleri ile ilgili bilgi, beceri ve donanıma sahip olan, bunları çalışma alanlarına yansıtabilen bireyler yetiştirmek |
| Dersin İçeriği | Ameliyat ve diğer invaziv girişimler uygulanan hastanın ameliyat öncesi, sırası ve sonrasında ihtiyacı olan tüm bakım gereksinimlerinin bireye kazandırılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-sırası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olma | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Scrup, sirküle hemşire ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumluluklarını tanımlama | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 3 | Güncel cerrahi yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olma | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 4 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği Kültürü ve Uygulamalarını anlatabilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 5 | Ameliyathanede İş Yeri Koşulları ve Çalışan Güvenliğini anlatabilme | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Ameliyathanede Cerrahi duman, Yangınlar ve Radyasyon Uygulamaları ve Güvenlik Önlemlerini anlatabilme | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 7 | Ameliyathane Öncesi ve Sırası ERAS Uygulamalarını anlatabilme | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 8 | Cerrahi Alan Enfeksiyonlarını Önlemeye Yönelik Kanıt Temelli Uygulamaları anlatabilme | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 9 | Patolojik Doku Örneklerinin Hazırlığı ve Laboratuvara Teslim Sürecini kavrayabilme | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
| 10 | Özel Cerrahi uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler)ı anlatabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
| 11 | Ameliyathanede Acil Durumlar ve Hazırlık sürecini anlatabilir | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 12 | Ameliyathanenin Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Atık Yönetimini anlatabilir | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ameliyathane Hemşireliği'nin Dünyada ve Türkiye'deki Konumu, Eğitim Süreci ve Önemi | |
| 2 | Hasta Merkezli Bakım Modeli ve Ameliyathane Hemşireliği Standartları | |
| 3 | Ameliyathanenin Fiziki Yapısı ve İşleyişi | |
| 4 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği Kültürü ve Uygulamaları | |
| 5 | Ameliyathanede İş Yeri Koşulları ve Çalışan Güvenliği | |
| 6 | Ameliyathanede Cerrahi duman, Yangınlar ve Radyasyon Uygulamaları ve Güvenlik Önlemleri | |
| 7 | Ameliyathane Öncesi ve Sırası ERAS Uygulamaları | |
| 8 | Cerrahi Alan Enfeksiyonlarını Önlemeye Yönelik Kanıt Temelli Uygulamalar | |
| 9 | Patolojik Doku Örneklerinin Hazırlığı ve Laboratuvara Teslim Süreci | |
| 10 | Özel Cerrahi uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler) | |
| 11 | Özel Cerrahi uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler) | |
| 12 | Ameliyathanede Acil Durumlar ve Hazırlık süreci | |
| 13 | Ameliyathaneye Özgü Kalite Göstergeleri | |
| 14 | Ameliyathanenin Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Atık Yönetimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
| 2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
| 4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
| 5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
| 6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
| 7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-sırası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olma | ||||||||
| 2 | Scrup, sirküle hemşire ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumluluklarını tanımlama | ||||||||
| 3 | Güncel cerrahi yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olma | ||||||||
| 4 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği Kültürü ve Uygulamalarını anlatabilme | ||||||||
| 5 | Ameliyathanede İş Yeri Koşulları ve Çalışan Güvenliğini anlatabilme | ||||||||
| 6 | Ameliyathanede Cerrahi duman, Yangınlar ve Radyasyon Uygulamaları ve Güvenlik Önlemlerini anlatabilme | ||||||||
| 7 | Ameliyathane Öncesi ve Sırası ERAS Uygulamalarını anlatabilme | ||||||||
| 8 | Cerrahi Alan Enfeksiyonlarını Önlemeye Yönelik Kanıt Temelli Uygulamaları anlatabilme | ||||||||
| 9 | Patolojik Doku Örneklerinin Hazırlığı ve Laboratuvara Teslim Sürecini kavrayabilme | ||||||||
| 10 | Özel Cerrahi uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler)ı anlatabilir | ||||||||
| 11 | Ameliyathanede Acil Durumlar ve Hazırlık sürecini anlatabilir | ||||||||
| 12 | Ameliyathanenin Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Atık Yönetimini anlatabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||