| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Sosyolojisi | HMS 621 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını çözmleyerek sağlık ve toplum arasındaki ilişkileri çözmektir. |
| Dersin İçeriği | Sağlık ve hastalık sistemi, halk tababeti ve modern tıp, hasta ve hastalık kavramları, hasta ve doktor ilişkileri, modern çağda sağlığın toplumsal görünümü. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini açıklar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, | |
| 3 | Halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları açıklar | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, | |
| 4 | Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, | |
| 5 | Sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, | |
| 6 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal sağlık ve sosyal sistem | |
| 2 | sağlık, hastalık ve sosyal ilişkiler sistemi | |
| 3 | Sağlık sistemi ve modern sağlık bilimi | |
| 4 | Hasta, doktor ve hemşire ilişkileri | |
| 5 | Sağlığın sosyal örgütlenme biçimi | |
| 6 | Dinsel tutumlar ve sağlık ilişkisi | |
| 7 | Beslenme ve kültür ilişkisi | |
| 8 | Doğum öncesi kadının toplumdaki statüsü | |
| 9 | Doğum öncesi kadının toplumdaki statüsü | |
| 10 | İnsanlara göre sağlık ve hastalık sistemi | |
| 11 | Kentleşme, sanayileşme ve çevre sağlığı | |
| 12 | Kentleşme ve sağlık ilişkisi | |
| 13 | Modern tıp bilimi ve insanların sağlık bilinçleri | |
| 14 | Modern tıp ve kültür ilişkisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım, 2018, ISBN 6051332468 Kültür ve sağlık-hastalık sistemi : Doğu'da bir kasabanın tıbbi sosyolojisi açısından incelenmesi, Orhan Türkdoğan, 1991 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
| 2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
| 4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
| 5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
| 6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
| 7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini açıklar | ||||||||
| 2 | Sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||
| 3 | Halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları açıklar | ||||||||
| 4 | Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder | ||||||||
| 5 | Sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır | ||||||||
| 6 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||