| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Tarihi ve Felsefesi | HMS 601 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Etiğin temel kavram, kuram ve ilkelerini kavrayarak bunları, günümüz hemşirelik bilim ve sanatına, Yüksekokulumuz ve hemşirelik felsefesine uyarlayan; birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik değerleri ve evrensel ahlaki doğruları benimseyerek davranışlarına yansıtabilen hemşireler yetiştirmektir. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; hemşireliğin tarihsel gelişimi, etik biliminin kavram ve ilkeleri, temel insan hakları, hemşirelik değerleri, hemşirelik etik kodlarına ilişkin bilgi ve mesleki davranışlarında doğru seçim ve kararlara yönlendirecek becerileri içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hemşireliğin tarihi gelişiminde, dünya tarihi ve etkili sosyal hareketlerin ilişkisini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Dünyadaki ve ülkemizdeki hemşireliğinin gelişimi ve günümüzdeki konumunu ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları, ahlaki kuralları ve değer sistemlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Hemşirelik rol ve işlevlerinde temel insan hakları ve hasta haklarına ilişkin yasal ve etik davranışlar sergiler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Hemşirelik bakımının sunumunda bireyin onuru, bütünlüğü ve haklarını korur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Sağlık hizmetleri kapsamında hemşirenin görev, yetki ve sorumluluklarını belirleyici yasaları tanımlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 7 | Hemşirelik derneğinin önemini anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Kişisel değerlerini, hemşirelik felsefesi ve hemşirelik değerleri ile bütünleştirerek mesleki davranışlarına yansıtır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 10 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dünyada ve Türkiyede Hemşirelik Tarihi ve Bakım Kavramı | |
| 2 | Hemşirelikte Meslekleşme | |
| 3 | Hemşirelik Değerleri | |
| 4 | Hemşirelik Felsefesi | |
| 5 | İnsan Hakları | |
| 6 | Etik Bilimi ve Hemşirelik | |
| 7 | Hemşirelik Etik Kodları | |
| 8 | Hemşirelik Etik Kodları (Dersin Devamı) | |
| 9 | Etik İkilemler ve Çözümleri | |
| 10 | Etik İkilemler ve Çözümleri (Dersin Devamı) | |
| 11 | Hemşirelik Sorumluluk ve Yükümlülükleri | |
| 12 | Hemşirelik Sorumluluk ve Yükümlülükleri (Dersin Devamı) | |
| 13 | Çağdaş Bakım, Tedavi Girişimleri ve Etik Yönler | |
| 14 | Çağdaş Bakım, Tedavi Girişimleri ve Etik Yönler (Dersin Devamı) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yayınlanmamış ders notları |
| Ders Kaynakları | *Erhan-Şentürk, S. Hemşirelik Tarihi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2011. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
| 2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
| 4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
| 5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
| 6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
| 7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hemşireliğin tarihi gelişiminde, dünya tarihi ve etkili sosyal hareketlerin ilişkisini açıklar | ||||||||
| 2 | Dünyadaki ve ülkemizdeki hemşireliğinin gelişimi ve günümüzdeki konumunu ifade eder | ||||||||
| 3 | Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları, ahlaki kuralları ve değer sistemlerini tanımlar | ||||||||
| 4 | Hemşirelik rol ve işlevlerinde temel insan hakları ve hasta haklarına ilişkin yasal ve etik davranışlar sergiler | ||||||||
| 5 | Hemşirelik bakımının sunumunda bireyin onuru, bütünlüğü ve haklarını korur | ||||||||
| 6 | Sağlık hizmetleri kapsamında hemşirenin görev, yetki ve sorumluluklarını belirleyici yasaları tanımlar | ||||||||
| 7 | Hemşirelik derneğinin önemini anlar | ||||||||
| 8 | Kişisel değerlerini, hemşirelik felsefesi ve hemşirelik değerleri ile bütünleştirerek mesleki davranışlarına yansıtır | ||||||||
| 9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | ||||||||
| 10 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||