| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Kuran ve Tefsir Çalışmalarında Arş. Teknikleri | ITS 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİCAN DAĞDEVİREN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - | 
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim | 
| Dersin Amacı | Bilimsel araştırma prensipleri ve metotlarının kavranması; Kur'an çalışmaları ve Tefsir alanında da bilimsel araştırma niteliğinin kazandırılması | 
| Dersin İçeriği | Genel bilimsel araştırma tekniklerinin Kur'an araştırmalarında da teorik ve pratik olarak kavratılması ve Tefsirin diğer disiplinlerle ilgisinin araştırma safhasında gösterilmesi | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırma çeşitlerini ve modellerini tanıyıp kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Araştırma proje taslağı hazırlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 3 | Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Temel İslam Bilimleri alanındaki bir bilimsel araştırmayı rapor edebilme usul ve esaslarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 5 | Tefsir alanındaki klasik ve modern literatürü tanır, bunlardan veri toplayıp bu verileri bilimsel ölçülerde sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Kuran ve Tefsir sahasındaki oryantalistik çalışmaları tanır ve bunlar üzerinde bilimsel değerlendirmeler yaparak rapor eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Kuran ve Tefsir alanıyla ilgili konularda analiz yapabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Bilimsel Araştırma Nedir? | |
| 2 | Bilimsel Araştırma Safhaları | |
| 3 | Veri Toplama Yöntem ve Analiz Teknikleri | |
| 4 | Kuran ilimleri, Tefsirin Konuları ve Diğer Disiplinlerle ilişkisi | |
| 5 | Tefsir Alanındaki Klasik ve Modern Literatürün Tanıtımı | |
| 6 | Başlıca Kütüphaneler ve İnternet Siteleri | |
| 7 | Kuran ve Tefsir Sahasındaki Oryantalistik Çalışmalar | |
| 8 | Kuran ve Tefsir Sahasındaki Oryantalistik Çalışmalar | |
| 9 | Bilimsel Makale Yazım İlkeleri | |
| 10 | Örnek Makale Analizleri | |
| 11 | Araştırma Raporu Hazırlama, Yorumlama ve Yazım Teknikleri | |
| 12 | Yüksek Lisans ve Doktora Tez Hazırlama İlkeleri | |
| 13 | Örnek Tez Proje Analizleri | |
| 14 | Değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Robert. A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?, (çev: Gülay Aşkar Altay), Tübitak 1996. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırma çeşitlerini ve modellerini tanıyıp kavrar. | ||||||||||
| 2 | Araştırma proje taslağı hazırlar ve uygular. | ||||||||||
| 3 | Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir. | ||||||||||
| 4 | Temel İslam Bilimleri alanındaki bir bilimsel araştırmayı rapor edebilme usul ve esaslarını tanır. | ||||||||||
| 5 | Tefsir alanındaki klasik ve modern literatürü tanır, bunlardan veri toplayıp bu verileri bilimsel ölçülerde sınıflandırır. | ||||||||||
| 6 | Kuran ve Tefsir sahasındaki oryantalistik çalışmaları tanır ve bunlar üzerinde bilimsel değerlendirmeler yaparak rapor eder. | ||||||||||
| 7 | Kuran ve Tefsir alanıyla ilgili konularda analiz yapabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | ||||||||||
| 8 | Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 55 | 
| 1. Ödev | 15 | 
| 2. Ödev | 15 | 
| 3. Ödev | 15 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 3 | 10 | 30 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||