| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Temel Gazetecilik | GZT 107 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Gazetecilik eğitimine yeni başlayan öğrencilerin meslek bilgisi ve kültürünü alması, gazetecilik mesleği ve pratiğine ilişkin kavram, ilke ve kurallarla ilgili temel bilgileri edinmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Ders dünden bugüne gazeteciliğin kısa tarihçesi, dönüşümü, ilkeleri, haber kavramı, haberin temel öğeleri gibi temel gazetecilik konularını kapsamaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Gazeteciliğin ortaya çıkışını ve tarihsel gelişimini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Gazetecinin toplumsal rolünü kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Gazeteciliğin genel etik değerlerini öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Gazetecilik pratiğinin kapsamını ve işlevlerini farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Gazetecilik uygulamalarındaki dönüşümleri değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Haberin ve haber değerinin farklı tanımlarını kavrar | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Tekelleşmenin gazetecilik uygulamalarına etkisini sorgular | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Gazetecilik türlerini oluştuğu mesleki ve toplumsal koşullar bağlamında ele alır | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 9 | Haber yazmanın temel kurallarını bilir | Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Gazeteciliğe ilişkin temel bilgiler: Gazeteciliğin farklı tanımları ve ortaya çıkışı | |
| 2 | Küresel dünyada medya ve gazeteciliğin konumu | |
| 3 | Liberal ve eleştirel yaklaşımlar ekseninde gazetecilik ve basın | |
| 4 | Gazetecilik türleri, ortaya çıkışı ve dönüşümü | |
| 5 | Yeni enformasyon teknolojileri ve gazeteciliğin geleceği | |
| 6 | Genel hatlarıyla geçmişten bugüne Türkiye’de gazetecilik | |
| 7 | Toplumda gazeteciliğin rolü ve önemi | |
| 8 | Gazetecilikte sorumluluk ve özdenetim | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Haber kavramı, önemi ve özellikleri | |
| 11 | Haberin temel öğeleri | |
| 12 | Haber toplama | |
| 13 | Haber yazmada temel kurallar | |
| 14 | Haber Türleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu |
|
| Ders Kaynakları | -Korkmaz Alemdar, -Ruhdan Uzun. Herkes İçin Gazetecilik, Ankara: Siyasal Kitabevi -Oya Tokgöz, Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Kitabevi -Gazeteciliğe Başlarken: Okuldan Haber Odasına, Der. Sevda Alankuş, İstanbul: BİA Yayınları -Vahdet Mesut Ayan, Gençlerle Baş Başa: Habercilik ve Medya, İstanbul: Yordam Kitap -Michael Schudson, Gazetecilik Neden Önemli, (çev.) G. Adaklı, Ankara: UM:AG Araştırmacı Gazetecilik Vakfı
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
| 2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | X | |||||
| 3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
| 4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
| 5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | ||||||
| 6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | X | |||||
| 7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | ||||||
| 8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
| 9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | ||||||
| 10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
| 11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
| 12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | X | |||||
| 16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
| 18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
| 20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | ||||||
| 22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
| 23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | ||||||
| 24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | ||||||
| 25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
| 26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | ||||||
| 27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
| 28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | ||||||
| 29 | 3.10. Yerel, ulusal ve küresel medya düzenini, medya gündemini, sektörel yenilikleri ve sorunları izleyerek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Gazeteciliğin ortaya çıkışını ve tarihsel gelişimini bilir | ||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Gazetecinin toplumsal rolünü kavrar | ||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Gazeteciliğin genel etik değerlerini öğrenir | ||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Gazetecilik pratiğinin kapsamını ve işlevlerini farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar | ||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Gazetecilik uygulamalarındaki dönüşümleri değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Haberin ve haber değerinin farklı tanımlarını kavrar | ||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Tekelleşmenin gazetecilik uygulamalarına etkisini sorgular | ||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Gazetecilik türlerini oluştuğu mesleki ve toplumsal koşullar bağlamında ele alır | ||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Haber yazmanın temel kurallarını bilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||