Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Tasarımı Modelleri EPU 539 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, eğitim ve öğretim süreçlerinin sistematik ve etkili şekilde planlanmasına yönelik farklı öğretim tasarım modellerini tanıtmak, öğrencilerin bu modelleri eğitim ortamlarında doğru ve etkin biçimde kullanabilmelerine yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgi kazanmalarını sağlamaktır. Ders boyunca öğrencilerin, öğretim tasarım süreçlerini bilimsel ilkeler ışığında analiz etme, farklı modelleri karşılaştırma,değerlendirme ve kendi öğretim süreçlerine uygun özgün tasarımlar oluşturma becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında ilk olarak öğretme ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğretim tasarımının temel özellikleri ve öğretme- öğrenme ilişkisi incelenmektedir. Ardından Gagné, Briggs ve Wager’in öğretim tasarımı modeli, Dick, Carey ve Carey’in sistematik öğretim tasarımı modeli, Morrison, Ross ve Kemp’in etkili öğretim tasarımı modeli, Smith ve Ragan öğretim tasarımı modeli, Assure ve Addie gibi güncel ve etkili öğretim tasarım modelleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Dersin ilerleyen haftalarında, öğretim tasarım modellerinin karşılaştırmalı analizi yapılmakta, güçlü ve zayıf yönleri tartışılmaktadır. Son olarak, öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılmakta, kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme imkânı sunulmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim ve öğretim süreçlerinin sistematik ve etkili şekilde planlanmasına yönelik farklı öğretim tasarım modellerini tanıtmak, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Öğrencilerin bu modelleri eğitim ortamlarında doğru ve etkin biçimde kullanabilmelerine yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgi kazanmalarını sağlamaktı Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Öğretim tasarım süreçlerini bilimsel ilkeler ışığında analiz etme, Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Farklı öğretim tasarım modellerini karşılaştırma, Tartışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
5 Tasarım modellerini değerlendirme ve kendi öğretim süreçlerine uygun özgün tasarımlar oluşturma becerilerini geliştirmeleri Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğretme ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar,
2 Öğretim tasarımının temel özellikleri kavranacak
3 Öğretim tasarımının öğretme- öğrenme ilişkisi incelenecek
4 Gagné, Briggs ve Wager’in öğretim tasarımı modeli ayrıntılı olarak ele alınacaktır
5 Dick, Carey ve Carey’in sistematik öğretim tasarımı modeli, Morrison, Ross ve Kemp’in etkili öğretim tasarımı modeli ayrıntılı olarak ele alınacaktır
6 Smith ve Ragan öğretim tasarımı modeli ayrıntılı olarak ele alınacaktır
7 Öğretim tasarım modellerinin karşılaştırmalı analizi yapılmakta, güçlü ve zayıf yönleri tartışılmaktadır.
8 Öğretim tasarım modellerinin karşılaştırmalı analizi yapılmakta, güçlü ve zayıf yönleri tartışılmaktadır.
9 Öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılacak
10 Öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılmakt
11 Öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılmakt
12 Kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme
13 Kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme
14 Kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama X
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme
8 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
9 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
10 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme
11 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma
12 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Eğitim ve öğretim süreçlerinin sistematik ve etkili şekilde planlanmasına yönelik farklı öğretim tasarım modellerini tanıtmak, 3 1 0 1 1 1 2 1 3 0 0 0
2 Öğrencilerin bu modelleri eğitim ortamlarında doğru ve etkin biçimde kullanabilmelerine yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgi kazanmalarını sağlamaktı 1 0 2 0 2 1 2 3 1 0 0 0
3 Öğretim tasarım süreçlerini bilimsel ilkeler ışığında analiz etme, 0 0 0 0 0 0 1 2 3 0 0 0
4 Farklı öğretim tasarım modellerini karşılaştırma, 0 0 0 0 1 0 0 0 3 1
5 Tasarım modellerini değerlendirme ve kendi öğretim süreçlerine uygun özgün tasarımlar oluşturma becerilerini geliştirmeleri
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
Toplam 20
1. Final 80
1. Yıl İçinin Başarıya 20
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 35 35
Proje / Tasarım 1 40 40
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
dersAKTSKredisi 6