| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Sanatı Tarihi | ITS 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı sanatının tarihsel gelişimini ve özelliklerini öğrenmek. Osmanlıların çeşitli alanlarda ortaya koydukları sanat zenginliklerini tanımak |
| Dersin İçeriği | Osmanlı mimarisinin tarihsel gelişimi, Mimari yapılar ve özellikleri, Osmanlı sanatında yabancı etkiler, Hat sanatı ve diğer tezyini sanatlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Erken dönem Osmanlı eserlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Osmanlı mimarisinin tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Klasik dönem Osmanlı mimarisinin özelliklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Osmanlıların mimaride yaptıkları yenilikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Osmanlı mimarisinde uygulanan süsleme sanatlarını tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Mimari ve süsleme sanatlarındaki batı etkilerini yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Sanatsal kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 8 | Osmanlıların hat sanatı alanındaki başarılarını yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Diğer Türk kitap sanatlarını tanır. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi | |
| 2 | İznik ve Bursa Eserleri | |
| 3 | Edirne ve İstanbulda Erken Dönem Yapıları | |
| 4 | Osmanlı Mimarisinde Klasik Dönem ve Özellikleri | |
| 5 | Klasik Dönem Eserlerinden Örnek Yapılar | |
| 6 | Mimar Sinan ve Eserleri | |
| 7 | Geç/Batılılaşma Dönemi Osmanlı Mimarisi | |
| 8 | Geç Dönem Eserlerinden Örnekler | |
| 9 | Osmanlı Mimarisinde Süsleme Unsurları | |
| 10 | Çini Sanatı | |
| 11 | Kalem işi süslemeleri | |
| 12 | Taş ve ahşap işçiliği | |
| 13 | Hat Sanatında Osmanlı Dönemi | |
| 14 | Türk Kitap Sanatları (Tezhip, Minyatür, Ebru ve Cild) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Ayverdi, E.H. (1989): Osmanlı Mimarisi Külliyatı, İstanbul: Fetih Cemiyeti Yayını |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Erken dönem Osmanlı eserlerini tanır. | ||||||||||
| 2 | Osmanlı mimarisinin tarihsel gelişimini açıklar. | ||||||||||
| 3 | Klasik dönem Osmanlı mimarisinin özelliklerini tanır. | ||||||||||
| 4 | Osmanlıların mimaride yaptıkları yenilikleri açıklar. | ||||||||||
| 5 | Osmanlı mimarisinde uygulanan süsleme sanatlarını tanır. | ||||||||||
| 6 | Mimari ve süsleme sanatlarındaki batı etkilerini yorumlar. | ||||||||||
| 7 | Sanatsal kavramları açıklar. | ||||||||||
| 8 | Osmanlıların hat sanatı alanındaki başarılarını yorumlar. | ||||||||||
| 9 | Diğer Türk kitap sanatlarını tanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 14 | 14 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||