| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yerel Yönetimler Maliyesi | UML 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Enes Tekşan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersle, öğrencilerin mahalli idarelerin mali yapısı, toplayabileceği vergiler ve harcama yapıları konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bu dersle, mahalli idarelerin Türk kamu yönetimindeki yeri, mali yapısı, mahalli idarelerin toplayabileceği vergiler ve harcama yapıları konusunda bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mahalli İdare kavramını, niteliğini ve önemini, özellikle demokrasi, özerklik ve hizmette halka yakınlık (subsidiarity) ilkelerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Mahalli İdarelerin Varoluş nedenlerini Siyasi, ekonomik ve idari nedenler yönüyle bilir ve açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | İdareler arası ilişkilerin mahiyetini, idareler arası ilişkilerin düzenlenmesini gerektiren nedenler, idareler arası ilişkilerin türleri, özellikle görev bölüşümünü ve bunu da, İktisadi, geleneksel ve idari kriterler ve görev bölüşüm yöntemleri yönünd | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Optimum Hizmet Alanı, arza ve talebe ilişkin kriterler yönünden bilir ve inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Merkezi Yönetim-Mahalli İdare arasında Gelir Bölüşümünü, ilkeler ve yöntemler ile Mahalli İdarelerin Finansman Kaynaklarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | İl Özel İdareleri-İlçe Belediyeleri Büyükşehir Belediyeleri ve köylerin Maliyesini, Gelir ve Giderlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | İl Özel İdareleri-İlçe belediyeleri ve Büyükşehir Belediyesi Bütçelerini Bütçe Süreci yönünden bilir, inceler ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Mahalli İdare Birliklerini, Mahalli idare Birliklerini doğuran etmenler yasal dayanakları, kurulması, Birlik organları ve birlik türleri itibariyle bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 9 | Mahalli İdarelerde yeniden yapılanmayı sorunlar öneriler ve mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi ve yöntemleri yönleriyle bilir, inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 10 | Türkiye´de illeri iktisadi göstergeler ışığında değerlendirir. | ||
| 11 | Türkiye´de illeri sosyal göstergeler ışığında değerlendirir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mahalli idare kavramı, varoluş nedenleri ve bu nedenlerin dayandığı değerler | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 2 | İdareler arası ilişkilerin düznelenmesi, mahiyeti, görev bölüşümü | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 3 | Mahalli idarelerde optimum hizmet alanının belirlenmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 4 | Merkezi yönetim mahalli idare arasında gelir bölüşümü | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 5 | Türkiye´de mahalli idarelerin yapısı ve İl Özel İdareleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 6 | Türkiye´de mahalli idareler: Belediyeler ve Büyükşehir Belediyeleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 7 | Arasınav | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 8 | Köyler ve Mahalli İdare Birlikleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 9 | Dünya´da mahalli idareler | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 10 | Mahalli idare bankacılığı | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 11 | Mahalli idarelerde yeniden yapılanma | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 12 | Mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 13 | Türkiye´de illerin iktisadi göstergeler ışığında değerlendirilmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| 14 | Türkiye´de illerin sosyal göstergeler ışığında değerlendirilmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | --- Özhan ÇETİNKAYA (2021). Mahalli İdareler Maliyesi. Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa. --- Yerel Yönetimler ile ilgili Kanunlar |
| Ders Kaynakları | - Yenal Öncel, Mahalli İdareler Maliyesi, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1994. - Yerel Yönetimler Maliyesi,Teori – Politika – Uygulama, Prof. Dr. Süreyya Sakınç,3.Baskı, Ocak 2012- |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilme | X | |||||
| 2 | Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilme | X | |||||
| 3 | Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulama, çözüm yöntemi geliştirme, çözme, sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme | X | |||||
| 4 | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme | X | |||||
| 5 | Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | X | |||||
| 6 | Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | X | |||||
| 7 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olma | X | |||||
| 8 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olma ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) | X | |||||
| 9 | Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme | X | |||||
| 10 | Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleme | X | |||||
| 11 | Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mahalli İdare kavramını, niteliğini ve önemini, özellikle demokrasi, özerklik ve hizmette halka yakınlık (subsidiarity) ilkelerini bilir | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 2 | Mahalli İdarelerin Varoluş nedenlerini Siyasi, ekonomik ve idari nedenler yönüyle bilir ve açıklar | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 3 | İdareler arası ilişkilerin mahiyetini, idareler arası ilişkilerin düzenlenmesini gerektiren nedenler, idareler arası ilişkilerin türleri, özellikle görev bölüşümünü ve bunu da, İktisadi, geleneksel ve idari kriterler ve görev bölüşüm yöntemleri yönünd | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 4 | Optimum Hizmet Alanı, arza ve talebe ilişkin kriterler yönünden bilir ve inceler | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 5 | Merkezi Yönetim-Mahalli İdare arasında Gelir Bölüşümünü, ilkeler ve yöntemler ile Mahalli İdarelerin Finansman Kaynaklarını bilir | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 6 | İl Özel İdareleri-İlçe Belediyeleri Büyükşehir Belediyeleri ve köylerin Maliyesini, Gelir ve Giderlerini bilir | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 |
| 7 | İl Özel İdareleri-İlçe belediyeleri ve Büyükşehir Belediyesi Bütçelerini Bütçe Süreci yönünden bilir, inceler ve değerlendirir | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 |
| 8 | Mahalli İdare Birliklerini, Mahalli idare Birliklerini doğuran etmenler yasal dayanakları, kurulması, Birlik organları ve birlik türleri itibariyle bilir | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 |
| 9 | Mahalli İdarelerde yeniden yapılanmayı sorunlar öneriler ve mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi ve yöntemleri yönleriyle bilir, inceler | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 |
| 10 | Türkiye´de illeri iktisadi göstergeler ışığında değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 11 | Türkiye´de illeri sosyal göstergeler ışığında değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 27 | 27 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Sözlü Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 194 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||