| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilişim Sistemleri Analiz Tasarım ve Modelleme | ISE 204 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZKAN CANAY |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bilişim sistemlerinin planlanması, analizi, tasarımı ve uygulanmasında kullanılan temel araç, kavram ve yöntemleri öğretmek. Öğrencilerin, sistem geliştirme yaşam döngüsünün (System Development Life Cycle - SDLC) tüm aşamalarını izleyerek yeni bir sistem tasarlayabilecek bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamak. Ayrıca mevcut sistemlerin bakım, destek ve güvenlik süreçlerine yönelik yetkinlik kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Öğrenciler, gerçek hayatta kullanılan veya kullanılabilecek bilişim sistemlerini, sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC) aşamalarını takip ederek analiz etmeyi, modellemeyi, tasarlamayı ve uygulamayı öğreneceklerdir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sistemleri analiz edebilme becerisi | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 2 | Yeni sistem tasarlayabilme becerisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 3 | Karmaşık problemleri modelleyebilme yeteneği | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilişim Sistemleri Analiz ve Tasarımına Giriş | |
| 2 | Bilişim Sistemi Türleri | |
| 3 | Bilişim Sistemi Geliştirme | |
| 4 | Çevik Sistem Analizi ve Tasarımı | |
| 5 | Bilişim Projelerinin Başlatılması | |
| 6 | Proje Planlama | |
| 7 | Risk Yönetimi | |
| 8 | Gereksinim Analizi | |
| 9 | Süreç Modelleme | |
| 10 | Veri ve Mantık Modelleme | |
| 11 | Mimari Tasarım | |
| 12 | Veritabanı Tasarımı | |
| 13 | İnsan-Bilgisayar Etkileşimi | |
| 14 | Uygulama ve Sürdürülebilirlik |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Bilişim Sistemleri Analiz, Tasarım ve Modelleme Ders Notları, Dr. Özkan Canay, 2025. |
| Ders Kaynakları | 1- Sistem Analizi ve Tasarımı, Gökhan Silahtaroğlu, Papatya Yayıncılık, 2014. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sistemleri analiz edebilme becerisi | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Yeni sistem tasarlayabilme becerisi | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 5 | 0 |
| 3 | Karmaşık problemleri modelleyebilme yeteneği | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Proje / Tasarım | 40 |
| Toplam | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 90 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||