| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yöneylem Araştırması | ISE 214 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | YOK |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BURCU ÇARKLI YAVUZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin iş hayatında karşılaşabilecekleri karmaşık sorunları matematiksel olarak modelleyebilme özelliğini kazandırıp, bu modellerin çözümlenmesi ve yorumlanması becerileri kariyerlerine fayda sağlayabilecek şekilde öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Doğrusal Programlama ile Modelleme, Simpleks yöntem ve Grafik Çözüm, Solver Kullanımı, Ulaştırma ve Atama Problemleri, Oyun teorisi ve Çok amaçlı karar verme |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yöneylem araştırması kavramını anlayabilmek ve işletme için yararını kavrayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Karmaşık işletme problemlerinin matematiksel olarak modellenebilmesini öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Matematiksel modellerin çözüm yöntemlerini öğrenmek ve sonuçları yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Duyarlılık analizleri ve Gölge fiyat kavramını öğrenip, işletmeler için önemini kavrayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Dualite kavramı ve önemini anlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Ulaştıma sorularını modelleyebilmek ve çözümleyebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 7 | Atama sorularını modelleyebilmek ve çözümleyebilmek | Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 8 | Çok amaç içeren sorulara çözüm getirmek ve bu çözümleri uygun şekilde yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 9 | Oyun teorisi ve kullanım alanlarını anlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yöneylem Araştırmasına Giriş | |
| 2 | Doğrusal Programlama ile Modelleme I | |
| 3 | Doğrusal Programlama ile Modelleme II | |
| 4 | Doğrusal Programlama ile Modelleme III | |
| 5 | Doğrusal Programlama Modellerinin Simpleks Yöntemle Çözümü I | |
| 6 | Doğrusal Programlama Modellerinin Simpleks Yöntemle Çözümü II | |
| 7 | Dualite ve Duyarlılık Analizleri | |
| 8 | Vize | |
| 9 | Excel Solver ile İleri Modelleme Örnekleri Çözümleri ve Yorumları | |
| 10 | Ulaştırma Modelleri I | |
| 11 | Ulaştırma Modelleri II | |
| 12 | Atama Modeli | |
| 13 | Çok Amaçlı Karar Verme (AHP) | |
| 14 | Oyun Teorisi ve Uygulamaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Çeviren: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf 2- Yöneylem Araştırmasına Giriş, Ahmet Öztürk, Ekin Yayınevi, 2018 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yöneylem araştırması kavramını anlayabilmek ve işletme için yararını kavrayabilmek | ||||||||||||
| 2 | Karmaşık işletme problemlerinin matematiksel olarak modellenebilmesini öğrenmek | ||||||||||||
| 3 | Matematiksel modellerin çözüm yöntemlerini öğrenmek ve sonuçları yorumlayabilmek | ||||||||||||
| 4 | Duyarlılık analizleri ve Gölge fiyat kavramını öğrenip, işletmeler için önemini kavrayabilmek | ||||||||||||
| 5 | Dualite kavramı ve önemini anlayabilmek | ||||||||||||
| 6 | Ulaştıma sorularını modelleyebilmek ve çözümleyebilmek | ||||||||||||
| 7 | Atama sorularını modelleyebilmek ve çözümleyebilmek | ||||||||||||
| 8 | Çok amaç içeren sorulara çözüm getirmek ve bu çözümleri uygun şekilde yorumlayabilmek | ||||||||||||
| 9 | Oyun teorisi ve kullanım alanlarını anlayabilmek |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 0 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 131 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||