| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Semantic Web Teknolojileri | ISE 423 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | HTML XML Veri Yapıları
|
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | İnternet teknolojilerinin gelişimi hakkında bilgi verdikten sonra, günümüz ve yakın geleceğin popüler web teknolojisi olan web 3.0’ ı tanıtmak, Protégé ve web servisleri yardımıyla öğrencilere, küçük semantik web uygulamaları geliştirme yeteneği kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | İnternet Teknolojilerinin Gelişimi, XML, RDF, RDF-S, SPARQL, Ontoloji, Protégé, Web Servisleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 3 | HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 4 | SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 5 | Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | Web Servislerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 7 | Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 8 | Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma, ders içeriklerinin tartışılması | |
| 2 | Web'in Gelişimi | |
| 3 | Semantik Web Modelleme, URI/IRI, XML | |
| 4 | RDF | |
| 5 | RDF SHEMA | |
| 6 | SPARQL Giriş | |
| 7 | SPARQL | |
| 8 | Ontoloji, Kurallar ve Çıkarsama | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Özellikler | |
| 11 | PROTEGE | |
| 12 | PROTEGE | |
| 13 | Linked Data, Triple Store'ler | |
| 14 | Örnek Uygulamalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dönem başında 14 haftalık ders notu SABIS üzerinden öğrencilerle paylaşılacak. |
| Ders Kaynakları | Kitap 1: Semantic Web Programming. Yazarlar: John Hebeler, Matthew Fisher, Ryan Blace, Andrew Perez-Lopez, Mike Dean. Yayım Tarihi: 13 Nisan, 2009 | ISBN-10: 047041801X | ISBN-13: 978-0470418017 | Baskı: 1 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir | ||||||||||||
| 2 | İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. | ||||||||||||
| 3 | HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
| 4 | SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. | ||||||||||||
| 5 | Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. | ||||||||||||
| 6 | Web Servislerini bilir. | ||||||||||||
| 7 | Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. | ||||||||||||
| 8 | Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| 3. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 132 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||