| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Araştırma Yöntemleri | SAY 403 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖZGÜN ÜNAL, |
| Dersin Yardımcıları | Arş Gör. Sena PARLAK |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | 1. Öğrencilerin araştırma modellerini sağlık yönetimi verilerine uygulamalarını sağlayacak teorik ve pratik bakış açıları geliştirmelerine yardımcı olmak. |
| Dersin İçeriği | Bu ders araştırma sürecinin temel aşamalarına odaklıdır. Bu ders kapsamında, öğrenciler sağlık yönetimine özel konu alanlarında bilimsel bilgi birikimini sağlama, araştırma makalelerini okuma, araştırma önerisi ve bilimsel makale hazırlamada deneyim kazanacaklardır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık yönetiminde araştırmanın önemini bilir, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımları arasındaki temel farkları açıklar, | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | İstatistiksel teknikleri sağlık yönetimi alanı ile ilgili araştırmalarda kullanır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 4 | Bilim ve bilimsel yöntemin işlevleri ve temel niteliklerini tanımlar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Bilimsel araştırma sürecini, araştırma konularının seçiminde dikkate alınması gereken ölçütleri tanır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 6 | Bir konuyu araştırılabilir hale getirmenin yollarını, hata kaynaklarını, ölçüm ve ölçek türleri ile geçerlik ve güvenirlik konularını ayırt eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 7 | Bilimsel araştırma ile etik arasındaki ilişkiyi açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 8 | Sağlık yönetimi alanındaki araştırmaları takip eder ve uygulamaları ile ilişkilendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 9 | Saha araştırması ve raporlamaları yapar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sağlık yönetimi ve araştırma rolü, araştırma süreci adımları | Coşkun Recai, Altunışık Remzi, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 2 | Araştırma konusu ve problem ifadesi | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 3 | Literatür tarama ve inceleme | Coşkun Recai, Altunışık Remzi, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. |
| 4 | Araştırmada amaç, araştırma soruları ve hipotez oluşturma | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 5 | Araştırma Tasarımları | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 6 | Nicel ve nitel araştırma tasarımları | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
| 7 | Evren ve örneklem | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
| 8 | Veri analizi | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. Coşkun Recai, Altunışık Remzi, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. |
| 9 | ARA SINAV | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
| 10 | Veri analizi | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. Coşkun Recai, Altunışık Remzi, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. |
| 11 | Araştırmanın raporlandırılması ve sonuçlarının paylaşımı | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 12 | Araştırma önerisi hazırlama-I | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 13 | Araştırma önerisi hazırlama-II | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 14 | Araştırmada Etik konular | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Coşkun Recai, Altunışık Remzi, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. |
| Ders Kaynakları | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık yönetiminde araştırmanın önemini bilir, | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 1 | 5 | 5 | 3 |
| 2 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımları arasındaki temel farkları açıklar, | 4 | 1 | 5 | 4 | 5 | 1 | 2 | 5 | 3 |
| 3 | İstatistiksel teknikleri sağlık yönetimi alanı ile ilgili araştırmalarda kullanır. | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 1 | 2 | 3 | 3 |
| 4 | Bilim ve bilimsel yöntemin işlevleri ve temel niteliklerini tanımlar. | |||||||||
| 5 | Bilimsel araştırma sürecini, araştırma konularının seçiminde dikkate alınması gereken ölçütleri tanır. | |||||||||
| 6 | Bir konuyu araştırılabilir hale getirmenin yollarını, hata kaynaklarını, ölçüm ve ölçek türleri ile geçerlik ve güvenirlik konularını ayırt eder. | |||||||||
| 7 | Bilimsel araştırma ile etik arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||
| 8 | Sağlık yönetimi alanındaki araştırmaları takip eder ve uygulamaları ile ilişkilendirir. | |||||||||
| 9 | Saha araştırması ve raporlamaları yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||