| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tarih ve Toplumsal Kritik | TCT 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Ortaçağ Tarihi öğrencilerinin güvenilir kadim kaynaklardan alacağı bilgilere dayanarak analitik, bütünlüklü, sistemli ve tutarlı düşünüp anlamlı ve topluma yararlı bilgi ve sonuçlar üretmesini temin etmektir. |
| Dersin İçeriği | FELSEFESİ 2. KADİM MİRAS NEDİR? / BATI-MERKEZ(Cİ/Lİ) TARİH-BİLİM-DÜNYA PARADİGMASI ELEŞTİRİSİ 3. TARİH’İ VE DİN’İ ANLAMADA KRİTİK-ANALİTİK DÜŞÜNME’DEN MAHRUMİYET SORUNU 4. TARİH’İ VE DİN’İ ANLAMADA REALİTEYİ GÖRMEK VE İDEAL-REAL DENGESİNİ GÖZETMEK 5. SÜREÇ-YÖNTEM ODAKLI DÜŞÜNME, BÜTÜNCÜL BAKIŞ VE BİRLEŞTİRİCİ YAKLAŞIM 6. TARİH’İ DOĞRU ANLAMANIN USUL VE KAVRAMLARI 7. İSLAM TARİHİNDE VE MODERN DÜNYADA BİRLİKTE YAŞAMA ZİHNİYETİ |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Toplumsal sorunları tanımlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Tarihteki toplumları anlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Tarihî ve çağdaş sosyolojiyi kıyaslayabilme | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Sorunlara yapıcı yaklaşım üretebilme | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | TARİH BİLİMİ, TARİH BİLİNCİ, TARİH FELSEFESİ VE MEDENİYET FELSEFESİ-1 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 2 | TARİH BİLİMİ, TARİH BİLİNCİ, TARİH FELSEFESİ VE MEDENİYET FELSEFESİ-2 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 3 | KADİM MİRAS NEDİR? / BATI-MERKEZ(Cİ/Lİ) TARİH-BİLİM-DÜNYA PARADİGMASI ELEŞTİRİSİ-1 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 4 | KADİM MİRAS NEDİR? / BATI-MERKEZ(Cİ/Lİ) TARİH-BİLİM-DÜNYA PARADİGMASI ELEŞTİRİSİ-2 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 5 | TARİH’İ VE DİN’İ ANLAMADA KRİTİK-ANALİTİK DÜŞÜNME’DEN MAHRUMİYET SORUNU | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 6 | TARİH’İ VE DİN’İ ANLAMADA REALİTEYİ GÖRMEK VE İDEAL-REAL DENGESİNİ GÖZETMEK | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 7 | SÜREÇ-YÖNTEM ODAKLI DÜŞÜNME, BÜTÜNCÜL BAKIŞ VE BİRLEŞTİRİCİ YAKLAŞIM | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 8 | VİZE | Buraya kadar işlenen dersleri biliyor olmak |
| 9 | TARİH’İ DOĞRU ANLAMANIN USUL VE KAVRAMLARI-1 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 10 | TARİH’İ DOĞRU ANLAMANIN USUL VE KAVRAMLARI-2 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 11 | TARİH’İ DOĞRU ANLAMANIN USUL VE KAVRAMLARI-3 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 12 | İSLAM TARİHİNDE VE MODERN DÜNYADA BİRLİKTE YAŞAMA ZİHNİYETİ-1 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 13 | İSLAM TARİHİNDE VE MODERN DÜNYADA BİRLİKTE YAŞAMA ZİHNİYETİ-2 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| 14 | İSLAM TARİHİNDE VE MODERN DÜNYADA BİRLİKTE YAŞAMA ZİHNİYETİ-3 | Derse dersnotundan ilgili kısmı okuyup gelmek |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Tarih ve Toplumsal Kritik Ders Notları, LÜTFİ ŞEYBAN |
| Ders Kaynakları | Şahin Uçar, Tarih Felsefesi Meseleleri, Albert Schweitzer, Medeniyet Felsefesi, Aliya İzzetbegoviç, Doğu Batı Arasında İslam, İbrahim Kalın, Ben, Öteki ve Ötesi/İslam-Batı İlişkileri Tarihine Giriş, Jhon M. Hobson, Batı Medeniyetinin Doğulu Kökenleri, Büşra Ersanlı, İktidar ve Tarih, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Toplumsal sorunları tanımlayabilme | ||||||||||
| 2 | Tarihteki toplumları anlayabilme | ||||||||||
| 3 | Tarihî ve çağdaş sosyolojiyi kıyaslayabilme | ||||||||||
| 4 | Sorunlara yapıcı yaklaşım üretebilme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||