| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Erken Osmanlı Devrinde Gündelik Yaşam | OMM 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH BOZKURT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tarih içerisinde kurulmuş en büyük devletler arasında yer alan Osmanlı Devleti’nde farklı zümrelerin (iktidar, ulema, fakihler, savaşçılar, dervişler, gayrimüslimler, esnaf ve sanatkârlar) hayatlarının kaynaklar çerçevesinde incelenip ortaya konulması hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Beyler, Gaziler, Ahiler, Fakihler, Gaza Geleneği, Vefaiyye Tarikatı, Fütüvvet ve Esnaf Teşkilatı, Şeyh Bedreddin, Hacı Bayrâm-ı Veli, İlk Osmanlı Sarayları, Medreseler, Tekke ve Zaviyeler, Çarşılar ve Pazarlar, Camiler ve Meydanlar, Gayrimüslimler, Kitap ve Kütüphaneler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Gündelik yaşam pratiklerinin toplumsal yaşamdaki önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Bu sahadaki araştırmaların ortaya çıkışını ve kapsamını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Erken dönem Osmanlı gündelik yaşamının unsurlarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Osmanlı gündelik yaşamından hareketle farklı toplum ve medeniyetlerin karşılaştırmasını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Süreklilik ve değişim bağlamında Osmanlı gündelik yaşamının tarihsel sürecini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devleti’nin Kuruluş Döneminde Etkili Olan Unsurlar | |
| 2 | İlk Osmanlı Beyleri ve Gaza Geleneği | |
| 3 | Dervişler ve Fakihler | |
| 4 | Osmanlı Erken döneminde Vefâiyye Tariikatı | |
| 5 | Ahilik, Fütüvvet ve Esnaf Teşkilatı | |
| 6 | Şeyh Bedreddin ve Osmanlı Toplumuna Etkileri | |
| 7 | Hacı Bayrâm-ı Veli ve Bayrâmîyye Tarikatı | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İlk Osmanlı Sarayları ve Saray Hayatı | |
| 10 | Tekke ve Zaviyelerde Gündelik Hayat | |
| 11 | İlk Osmanlı Pazarları, Hanlar, Kapanlar, Çarşılar | |
| 12 | Cami ve Medreselerde Gündelik Hayat | |
| 13 | Savaş Günlüğü: Alpler, Gaziler ve Beyler | |
| 14 | Erken Osmanlı Döneminde Gayrimüslimler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yok |
| Ders Kaynakları | - Aşıkpaşazâde, Târih-i Âl-i Osmân, haz.: Ali Bey, Dersaadet 1331. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Gündelik yaşam pratiklerinin toplumsal yaşamdaki önemini kavrar | ||||||||||
| 2 | Bu sahadaki araştırmaların ortaya çıkışını ve kapsamını değerlendirir. | ||||||||||
| 3 | Erken dönem Osmanlı gündelik yaşamının unsurlarını değerlendirir | ||||||||||
| 4 | Osmanlı gündelik yaşamından hareketle farklı toplum ve medeniyetlerin karşılaştırmasını yapar | ||||||||||
| 5 | Süreklilik ve değişim bağlamında Osmanlı gündelik yaşamının tarihsel sürecini değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||