| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Maliye Kurumları ve Kaynakları | OMM 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mahmut Cihat İZGİ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı maliyesinin hem klâsik hem de değişim dönemindeki yapısını belirlemek |
| Dersin İçeriği | Osmanlı mali teşkilatlanması, sayımlar, tımar sistemi, merkez maliyesi, bütçeler ve iltizam sistemi hakkında bilgilenmek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Maliyesinin kökenlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Osmanlı vergi düzeninin temeli olan sayımları analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Osmanlı mali örgütlenmesini diğerleri ile karşılaştırabilecek düzeyde kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Modern öncesi dönem ve modern dönem bütçelerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bir bilim dalı olarak iktisat tarihinin doğuşu ve maliye tarihi | |
| 2 | Osmanlı mali yapısının kökenleri | |
| 3 | Mali yapının tespiti: Sayımlar I | |
| 4 | Mali yapının tespiti: Sayımlar II | |
| 5 | Klasik dönem merkez maliyesi | |
| 6 | Yenileşme dönemi merkez maliyesi | |
| 7 | Merkezi hazine hesapları: Bütçeler I | |
| 8 | Merkezi hazine hesapları: Bütçeler II | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Osmanlı vergi sistemi | |
| 11 | İltizam sistemi | |
| 12 | Osmanlı İmparatorluğu’nda para | |
| 13 | Tımar sistemi ve dönüşüm | |
| 14 | Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi, İstanbul, 2000. 2- Ahmet Tabakoğlu, Türk İktisat Tarihi, İstanbul, 2006. 3- Ahmet Tabakoğlu, Gerileme Dönemine Girerken Osmanlı Maliyesi, İstanbul, 1985. 4- Şevket Pamuk, 100 Soruda Osmanlı-Türkiye İktisadi Tarihi 1500-1914, İstanbul, 2005. 5- Şevket Pamuk, Osmanlı İmparatorluğu’nda Paranın Tarihi, İstanbul, 1999. 6- Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi I-II, haz. Halil İnalcık vd., İstanbul, 2004. 7- Erol Özvar, Osmanlı Maliyesinde Malikane Uygulaması, İstanbul, 2003. 8- Osmanlı Maliyesi: Kurumlar ve Bütçeler I-II, haz. Mehmet Genç ve Erol Özvar, İstanbul, 2006. 9- Osmanlı Devleti’nde Bilgi ve İstatistik, der. Halil İnalcık ve Şevket Pamuk, Ankara 2000. 10- Ömer Lütfi Barkan, “Timar”, MEB İA, 12/I, ss. 286-333. 11- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi, İstanbul 1996. 12- Eftal Batmaz, “İltizam Sisteminin 18. Yüzyıldaki Boyutları”, AÜDTCF Tarih Araştırmaları Dergisi, c: XVIII, sayı: 29, Ankara 1997, ss. 39-50. 13- Onur Yıldırım, “Osmanlı Esnafında Uyum ve Dönüşüm: 1650-1826”, Toplum ve Bilim, Kış, no. 83, s. 146-177. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | ||||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | ||||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | ||||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | ||||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Maliyesinin kökenlerini kavrar. | ||||||||||
| 2 | Osmanlı vergi düzeninin temeli olan sayımları analiz eder. | ||||||||||
| 3 | Osmanlı mali örgütlenmesini diğerleri ile karşılaştırabilecek düzeyde kavrar. | ||||||||||
| 4 | Modern öncesi dönem ve modern dönem bütçelerini karşılaştırır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||