| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi II (1600-1800) | YEN 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu derste, Osmanlı İmparatorluğu’nun klasik dönemindeki sosyal ve ekonomik tarihinin öğretilmesi amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan klasik dönemin sonuna kadar, Osmanlı idari sistemi, ilmiye sistemi, saray teşkilatı, devşirme sistemi, iktisadi sitemi ticaret ve lonca sistemi gibi Osmanlı Devletinin sosyal ve iktisadi yapısı anlatılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devletinin 16. Ve 17. Yüzyılda nasıl dünya gücü olduğu tartıştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Osmanlı Tımar sistemini Avrupa Manor sistemi ile karşılaştırır ve kavratır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Osmanlı devlet sistemindeki değişimleri ve buna karşı uyguladığı tedbirleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Osmanlıdaki Ayanlaşma sürecini sebep ve sonuçlarını öğretir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Türk modernleşmesi öncesi dönemi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Halen var olan bir çok sosyal ve iktisadi problemlerin tarihi temellerini öğrenir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin, amacı, kapsamı, kaynakları, metodu tartışılacaktır. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 2 | Osmanlı Devlet Yapısı ve Kul sistemi | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 3 | Osmanlıda kanun yapma ve kanunnameler. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 4 | Osmanlı devlet gelirleri ve vergi sistemi | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 5 | Osmanlı taşra hayatı ve Çifthane sistemi. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 6 | Osmanlı esnaf teşkilatı: Loncalar. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 7 | Klasik Osmanlı Rejimi ve değişme | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 8 | Osmanlı sisteminin İslamlaşması | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Osmanlı Diplomasisi ve sorunları | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 11 | Osmanlıda adalet kavramı şikayet hakkı. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 12 | Osmanlıda Ayanlaşma süreci | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 13 | Osmanlı kalemiye teşkilatı. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| 14 | Sened-i İttifak ve Gülhane Hatt-ı Hümâyûnu | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, İstanbul 2003; Halil İnalcık, Essays in Ottoman History, İstanbul 1998; Halil İnalcık, Documents on the Economic and Social History of Turkey in the 15th Century, İstanbul 1960; An Economic and Social History of the Ottoman Empire, 1300 – 1914 (Ed. Halil İnalcık, Donald Quataert), Cambridge 1997; Aynı Yazar; Osmanlı İmparatorluğu Toplum ve Ekonomi, İstanbul, 1996. Aynı Yazar; devlet-i ‘Aliyye, İstanbul, 2009. Ömer Lütfi Barkan, XV ve XVI. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğunda Ziraî ekononimin Hukukî ve Malî Esasları, İstanbul, 1943. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devletinin 16. Ve 17. Yüzyılda nasıl dünya gücü olduğu tartıştırır. | ||||||||||
| 2 | Osmanlı Tımar sistemini Avrupa Manor sistemi ile karşılaştırır ve kavratır. | ||||||||||
| 3 | Osmanlı devlet sistemindeki değişimleri ve buna karşı uyguladığı tedbirleri kavrar. | ||||||||||
| 4 | Osmanlıdaki Ayanlaşma sürecini sebep ve sonuçlarını öğretir. | ||||||||||
| 5 | Türk modernleşmesi öncesi dönemi kavrar. | ||||||||||
| 6 | Halen var olan bir çok sosyal ve iktisadi problemlerin tarihi temellerini öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||