| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yeniçağda Türkistan | YEN 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | YENİÇAĞDA TÜRKİSTAN TARİHİNİN KAYNAKLARI |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK, |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yeniçağda Türkistan bölgesindeki Türk topluluk ve devletlerinin tarihi, toplumsal ve ekonomik yapıları hakkında ayrıntılı bilgi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Yeniçağda Türkistan bölgesinde kurulan Özbek ve Kazak Hanlıkları ile bu hanlıkların komşu devletlerle ve Osmanlı Devleti ile ilişkileri hakkında ayrıntılı bilgi edinme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türkistan bölgesini coğrafi olarak tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 2 | Bölgenin siyasi, sosyal ve ekonomik gelişiminde uluslar arası konjonktürü anlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Özbeklerin kökenini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Kazakların kökenini ile Özbeklerin kökenini ilişkilendirir | Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Bölgede kurulan devletlerde hâkimiyet anlayışı, askeri, idari ve mali yapıyı çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Bölgede kurulan devletlerin komşu devletlerle ve Osmanlı Devletiyle kurdukları ilişkilerin temellerini analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkistan ve Deşt-i Kıpçak Coğrafyası | [1] Sayfa 1-22 |
| 2 | Özbek kavramı ve Özbeklerin ortaya çıkışı | [2] Sayfa 57-70 |
| 3 | Ebu’l-Hayır Han ve Özbeklerin Türkistan’a gelişi | [3] Sayfa 557-558 |
| 4 | Muhammed Şibani Han: Timurlular ve Safevilerle ilişkiler | [3] Sayfa 558-560 |
| 5 | Ubeydullah ve Nevruz Ahmed Han dönemleri | [3] Sayfa 560-563 |
| 6 | İskender Han ve II. Abdullah Han dönemleri | [3] Sayfa 563-564 |
| 7 | Özbeklerde hakimiyet anlayışı ve devlet teşkilatı | [3] Sayfa 576-579 |
| 8 | Özbeklerde askeri yapı ve mali organizasyon | [3] Sayfa 579-582 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Kazak mefhumu ve Kazakların ortaya çıkışı | [4] Sayfa 45-53/54-62 |
| 11 | Kazak Hanlığının yükselme dönemi | [3] Sayfa 590-591 |
| 12 | Aktaban Şubrındı ve Kazak Hanlığı’nın parçalanması | [3] Sayfa 592-593 |
| 13 | Kazak Hanlığı’nda devlet teşkilatı ve askeri yapı | [3] Sayfa 595-596 |
| 14 | Kazak Hanlığı’nda idari ve mali yapı | [3] Sayfa 596-599 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yok |
| Ders Kaynakları | 1- Zeki Velidi Togan, Bugünkü Türkili, Türkistan ve Yakın Tarihi, İstanbul: Enderun Yayınevi, 1981. 2- Mustafa Kafalı, “Şiban Han Sülalesi ve Özbek Ulusu”, Makaleler, ed: Semih Yalçın, Ankara: Berikan Yayınevi, 2005, s. 57-70. 3- Mehmet Alpargu, “Türkistan Hanlıkları”, Türkler, c: VIII, ss. 4- Kazakistan: Makaleler, Ankara: TTK Yayınları, 2007. 5- Avrasya’nın sekiz asrı Çengizoğulları, yayına hazırlayanlar: Hayrunnisa Alan, İlyas Kemaloğlu, İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2016. 6- Orhan Doğan, Aysel Erdoğan, Batı Türkistan Hanlıkları, Ankara: Berikan Yayınevi, 2017. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türkistan bölgesini coğrafi olarak tanır | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| 2 | Bölgenin siyasi, sosyal ve ekonomik gelişiminde uluslar arası konjonktürü anlar | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
| 3 | Özbeklerin kökenini kavrar | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 |
| 4 | Kazakların kökenini ile Özbeklerin kökenini ilişkilendirir | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 |
| 5 | Bölgede kurulan devletlerde hâkimiyet anlayışı, askeri, idari ve mali yapıyı çözümler | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| 6 | Bölgede kurulan devletlerin komşu devletlerle ve Osmanlı Devletiyle kurdukları ilişkilerin temellerini analiz eder | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||