| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anlatı Kişileri | YTE 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Anlatının tarihsel gelişimini, anlatı bilimini, kurmaca yapıyı, anlatma esasına bağlı metinlerde yer alan anlatı kişilerini, bu kişilerin işlevsel ve tematik rollerini öğretmek ve bu bağlamda metin çözümlemeleri |
| Dersin İçeriği | Anlatının tarihi seyri, anlatı biliminin terimleri, kurmaca metinlerde yapı ve kişiler, kişilerin işlevsel ve tematik rolleri, anlatı türleri, anlatıcı tipleri, anlatı kişilerinin sunumu bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anlatının tanımı ve tarihsel gelişimi hakkında bilgisini geliştirir. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Anlatı biliminin terimlerini tanıyıp, sınıflandırır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Destanlardan modern anlatılara kadar ortaya çıkan anlatı kişilerini karşılaştırabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Anlatıcı tiplerini ayırt eder ve metinleri bu açıdan çözümleyebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Kurgu dışı düzlemde yer alan kişileri belirler, rol ve görevlerini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Anlatı kişileri üzerine çözümlemeler yapabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Anlatının tanımı ve tarihsel süreçteki gelişimi | Anlatının Söylemi |
| 2 | Anlatı Bilimi (Naratoloji) Terimleri | Anlatının Söylemi |
| 3 | Anlatı türleri (Narrative Genres) | Poetika (Aristo) |
| 4 | Anlatmaya bağlı edebi türlerde kurmaca yapı | Kurmacanın Retoriği |
| 5 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler (Tip, destanlardan modern anlatılara kadar tipler) | Pandomima, Ferhunde Kalfa, Şeftali Bahçeleri, Hasan Boğuldu |
| 6 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler (Karakter ve karakterleştirme) | Mahur Beste, Saatleri Ayarlama Enstitüsü |
| 7 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler ( Figür) | Fahim Bey ve Biz |
| 8 | Anlatı söyleminin (narrative discourse) konuşucusu ya da sesi. (Anlatıcı/narrator) | Huzur, Sevgili Arsız Ölüm, Aziz Bey Hadisesi |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Anlatısal bildirişimde kurgu dışı düzlemde yer alan kişiler (yazar, okuyucu vb.) | Kurtlar, Yalnızız |
| 11 | Anlatıcı tipleri; (Açık anlatıcı (overt narrator), Gizli anlatıcı (covert narrator) | Yeni Hayat, Bin Hüzünlü Haz |
| 12 | Anlatıcı tipleri; İç Anlatıcı (homodiegetic narrator), Dış anlatıcı (heterodiegetic narrator), Metin içi ses (intratextual voice), Metin dışı ses (extratextual voice) | Matmazel Noraliya'nın Koltuğu |
| 13 | Anlatı kişisinin işlevsel ve tematik rolleri | Kambur, Öyle miymiş? |
| 14 | Anlatı kişilerinin sunumu | Yeryüzünde Bir Melek, Aşk-ı Memnu, Handan |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Roman Özel Sayısı, Türk Dili, Ankara 1964, TDK Yay. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anlatının tanımı ve tarihsel gelişimi hakkında bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
| 2 | Anlatı biliminin terimlerini tanıyıp, sınıflandırır. | ||||||||||||||
| 3 | Destanlardan modern anlatılara kadar ortaya çıkan anlatı kişilerini karşılaştırabilir. | ||||||||||||||
| 4 | Anlatıcı tiplerini ayırt eder ve metinleri bu açıdan çözümleyebilir. | ||||||||||||||
| 5 | Kurgu dışı düzlemde yer alan kişileri belirler, rol ve görevlerini değerlendirir. | ||||||||||||||
| 6 | Anlatı kişileri üzerine çözümlemeler yapabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||