| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Metinlerle Yeni Türk Edebiyatı | YTE 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyat Tarihi’ni, bu tarihi kurucu edebi metinler üzerinden incelemek, bu metinlerin müteakip dönemlere ve şahsiyetlere ilişkin etkilerini araştırmak ve değerlendirmelerde bulunmak. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, Yeni Türk Edebiyatı Tarihi, Tanzimat’tan Servet-i Fünûn Dönemine, Milli Edebiyat’a ve Cumhuriyet Dönemine sonrasına kadar süren devrelerde öne çıkan örnek edebi metinler üzerinde –içeriden- incelemeler yapılmakta ve metinler üzerinde yorumlar yapılmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki önemli metinlere dair bilgisini geliştirir ve bu metinleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Edebi metinleri yorumlar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri çözümler. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlere dair bilgisini geliştirir. | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlerle ilgili hükme varır. | Soru-Cevap, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş:Edebi metinlerin modern Türk edebiyatı ve kültürü açısından önemi. | |
| 2 | “Mukaddime“kavramı ve Yeni Türk Edebiyatında “mukaddime“ler. | |
| 3 | Şinasi’nin Tasvir-i Efkâr Mukaddimesi’nin okunması ve incelenmesi. | |
| 4 | Namık Kemal’in Medeniyet, Rönan Müdafaanamesi, Rüya metinleri... | |
| 5 | Namık Kemal’in Mukaddime-i Celâl, Bahar-ı Daniş Mukaddimesi metinleri. | |
| 6 | Ziya Paşa’nın Şiir ve İnşa, Rüya ve Harâbât Mukaddimesi başlıklı metinleri. | |
| 7 | Abdülhak Hamid’in Makber Mukaddimesi adlı metninin okunması | |
| 8 | R.Mahmud Ekrem’in Takdir-i Elhan’ metninin okunması ve incelenmesi | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme Mukaddimesi’nin okunması | |
| 11 | Halid Ziya’nın Mensur Şiirler”inden seçme parçaların incelenmesi | |
| 12 | Münif Paşa’nın Hukuk-ı Hürriyet adlı metninin okunması ve incelenmesi | |
| 13 | Ömer Seyfettin’in Yeni Lisan 1 adlı metninin okunması ve incelenmesi | |
| 14 | Yeni Türk Edebiyatı metinlerinden seçmelerin- antoloji- incelenmesi.Yeni Türk Edebiyatı metinlerinin günümüzdeki versiyonlarını inceleme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, İnci Enginün, Birol Emil, Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, 5 cilt, İstanbul Üni. Ed. Fak. Yay. (1974–1979). 2.Prof. Dr. Kazım Yetiş, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri, İstanbul 1998. 3.Prof. Dr. Hasan Akay, “Yeni Türk Edebiyatı Metinleri”, Class Notes. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki önemli metinlere dair bilgisini geliştirir ve bu metinleri sıralar. | ||||||||||||||
| 2 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Edebi metinleri yorumlar. | ||||||||||||||
| 4 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri çözümler. | ||||||||||||||
| 5 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlere dair bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
| 6 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlerle ilgili hükme varır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| Toplam | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||