| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Nesir Metodolojisi | YTE 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Düzyazı biçimindeki edebi eserlere yaklaşımları öğretmek. |
| Dersin İçeriği | Yeni Türk Edebiyatının çeşitli dönemlerine has nesir metinlerine yaklaşımda tutulacak yollar ve uygulanacak yöntemler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 3 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 4 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili hükme varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş:Edebiyat ve edebi türler. | |
| 2 | Edebi metin ve nesir kavramı üzerine görüşlerin incelenmesi. | |
| 3 | Nesir Metodolojisinin temel meseleleri | |
| 4 | Nesirde dil ve üslup araştırmaları üzerine | |
| 5 | Konuşma ritimleri üzerine incelemeler. | |
| 6 | Nesirde üslup çeşitliliği, sanaktarane nesir üzerine değerlendirmeler. | |
| 7 | Nesir ve edebi sanatlar, nesrin estetik problemleri. | |
| 8 | Nesirde iç ahenk, seci vb. teknikler. | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Nesrin yapısal açıdan, dıştan incelenmesi. | |
| 11 | Nesrin içten incelenmesi. | |
| 12 | Nesrin estetik kaynakları üzerine genel değerlendirmeler. | |
| 13 | Nesrin şiirle ilişkisi ve tarihi gelişimi. | |
| 14 | Osmanlı nesrinden Cumhuriyet Dönemi Türk nesrine değişimler.Değerlendirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.W.M.Patterson, The Rhythm Of Prose, New York 1916. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini sıralar. | ||||||||||||||
| 2 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini yorumlar. | ||||||||||||||
| 4 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini ayırt eder. | ||||||||||||||
| 5 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
| 6 | Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili hükme varır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||