| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eski Türkçede Fiiller | ETD 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İLHAN UÇAR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. İLHAN UÇAR, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Eski Türkçenin söz varlığında fiillerin yeri, fiillerin gramer özellikleri, anlam yükleri ve metin bağlamında kullanış biçimleri hakkında bilgi vermek. |
| Dersin İçeriği | Eski Türkçe’de fiillerin yapı, anlam ve görevleri, asıl ve yardımcı fiil kategorileri, cevheri fiilin kullanılışı, fiillerde zaman. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Fiil nedir? Fiil ve isim kategorileri arasındaki farklar | Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. |
| 2 | Fiile eklenen ekler | Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. |
| 3 | Yapım ekli fiiller | Yapım eklerine çalışmış olmak. |
| 4 | Çekim ekli fiiller | Çekim ekli fiillerden örnek derlemek. |
| 5 | Çatı ekli fiiller | Çatı ekli fiillere dair örnek toplamak. |
| 6 | Fiilimsi ekli fiiller | Fiilimsi ekli fiillere dair örnek toplamak. |
| 7 | Fiil çekimleri örnekleri | Çekimli fiil örnekleri getirmek. |
| 8 | Geniş zamanda çekimlenmiş fiiller | Geniş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak. |
| 9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiiller | Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak. |
| 11 | Fiil çekimlerinde kullanılan şahıs ekleri | Şahıs eklerine çalışmış olmak. |
| 12 | Yardımcı unsurlu cümle tahlilleri | Çeşitli cümle örnekleri toplamak. |
| 13 | Yardımcı unsurlu cümle tahilleri | Çeşitli cümle örnekleri toplamak. |
| 14 | Eski Türkçedeki fiiller ile Türkiye Türkçesinde fiillerin mukayesesi | Verilen örnekleri tahlil etmiş olmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Necmettin Hacıeminoğlu, Yapı Bakımından Türk Dilinde Fiiller, TDK yay., Ankara-1992, 350 s. Muharrem Ergin, Orhun Abideleri,Boğaziçi Yay., İstanbul. Hüseyin Namık Orkun, Eski Türk Yazıtları Cengiz Alyılmaz, Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi Efrasiyap Gemalmaz, Eski Türkçenin Ekliği Denemesi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||||||||||
| 2 | İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama | ||||||||||||||
| 3 | Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||