| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili Araştırmaları | YTD 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri KUŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Dili üzerine son 150 yıl içinde yapılmış Türkoloji araştırmalarının ana hatlarıyla tanıtılmasını sağlamak ve son devir çalışmalarıyla bağlantısını kurarak bilgi güncellemeleri oluşturmak. |
| Dersin İçeriği | Türk Dili araştırmalarının tarihi ve tasnifi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk Dili araştırmalarının tarihini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Türk Dili araştırmalarının tasnifini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Türk Dili araştırmalarını örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmalar arasındaki farkları tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları derler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk Dili araştırmalarının tarihi | |
| 2 | Türk Dili araştırmalarının tasnifi | |
| 3 | Köktürkçe üzerine yapılmış çalışmalar, kitaplar ve makaleler | |
| 4 | Köktürkçe üzerine yapılmış tezler, doktora ve yüksek lisans | |
| 5 | Uygur Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
| 6 | Karahanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
| 7 | Kıpçak Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
| 8 | Eski Anadolu Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Osmanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
| 11 | Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar (Kazak-Kırgız-Uygur-Özbek-Tatar-Başkurt) | |
| 12 | Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar(Azerbaycan-Türkmen-Kırım-Kerkük-Kafkas-Balkan Türkçeleri) | |
| 13 | Türkiye Türkçesi üzerine araştırmalar (Milli Edebiyattan Günümüze) | |
| 14 | Anadolu ve Rumeli Ağızları Üzerine Çalışmalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Caferoğlu, Prof. Dr. Ahmet, Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İst.2000 |
| Ders Kaynakları | 1.Arat, Prof. Dr. Reşit Rahmeti, Makaleler I, TKAE Yayınları, Ank.1987 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk Dili araştırmalarının tarihini anlatır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 2 | Türk Dili araştırmalarının tasnifini belirler. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 3 | Türk Dili araştırmalarını örnekler. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 4 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmalar arasındaki farkları tespit eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 5 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları derler. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 6 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||