| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Manzum ve Mensur Metinlerin Sentaktik Analizi | YTE 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, Yeni Türk Edebiyatının önemli edebi şahsiyetlerinin -Tevfik Fikret, Yahya Kemal, Ahmet Haşim, Behçet Necatigil gibi şairlerin- şiir metinleri ile A.Şinasi Hisar, A.H.Tanpınar gibi yazarların çeşitli edebi metinlerinin incelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Edebi metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesini açıklar. | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Edebi metinleri sentaktik açıdan yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Edebi metinleri sentaktik açıdan çözümler. | Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi ile ilgili bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi ile ilgili hükme varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sentaks ve Sentaktik Çözümleme Üzerine Yöntem Bilgisi | |
| 2 | Mevlananın Divan-ı Kebir adlı eserinden seçme metin örnekleri | |
| 3 | Tevfik Fikretin Rübâb-ı Şikeste adlı eserinden seçme metin örnekleri. | |
| 4 | Mehmet Akif Ersoyun Safahat adlı eserinden seçme metin örnekleri | |
| 5 | Hâmidin Makber adlı eserinden seçme metin örnekleri. | |
| 6 | Cenab Şahabeddinin Evrak-ı Eyyam eserinden seçme metin örnekleri. | |
| 7 | Mai ve Siyah (H.Ziya), Siyah İnciler( Mehmed Rauf) den seçme örnekler | |
| 8 | Yahya Kemalin Kendi Gök Kubbemiz adlı eserinden seçme metin örnekleri | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | A.Haşimin Bütün Eserleri adlı kitabından seçme metin örnekleri | |
| 11 | Necip Fazılın Polemik adlı eserinden seçme metin örnekleri | |
| 12 | A.Ş.Hisarın Boğaziçi Yalıları adlı eserinden seçme metin örnekleri | |
| 13 | A.H.Tanpınar ın Beş Şehir adlı eserinden seçme metin örnekleri | |
| 14 | Behçet Necatigilin Bile/Yazdı adlı eserinden seçme metin örnekleri.Sezai Karakoçun Gün Doğmadan adlı eserinden seçme metin örnekleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Tevfik Fikret- Rübâb-ı Şikeste. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesini anlatır. | ||||||||||||||
| 2 | Edebi metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesini açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Edebi metinleri sentaktik açıdan yorumlar. | ||||||||||||||
| 4 | Edebi metinleri sentaktik açıdan çözümler. | ||||||||||||||
| 5 | Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
| 6 | Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi ile ilgili hükme varır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||