| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klâsik Türk Edebiyatı-Belâgat | ETE 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muhammed Tarık Ablak |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Belâgat biliminin tanıtılması, Klasik Türk Edebiyatında geçen belagat unsurlarının tanınıp anlaşılması, Belli başlı edebî sanatların uygulamalı bir şekilde öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Belâgat biliminin tanımı ve özellikleri tanındıktan sonra, belagatin dalları hakkında bilgi verilecek, edebî sanatlar ve türleri öğrenildikten sonra örnekler üzerinde uygulama yapılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Belâgatin ne olduğunu bilir, tanımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Belâgatin konu alanlarını ve bölümlerini öğrenir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Belâgatin bölümlerinden beyân, bedî ve maanîyi alt başlıklarıyla öğrenir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Maânînin bölümlerinden edebî sanatları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Edebî sanatları türlerine göre ayırır. | Gezi / Gözlem, Tartışma, | |
| 6 | Söze dayalı edebî sanatları bilir, uygulamasını yapar. | Grupla Çalışma, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Anlama dayalı edebî sanatları bilir, uygulamasını yapar. | Gezi / Gözlem, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 8 | Klâsik Türk edebiyatında geçen belagat unsurlarını öğrenir, uygulamasını yapar. | Tartışma, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Belagatin tanımı, özellikleri ve edebiyatla ilişkisi hakkında bilgi verilmesi | Ahmed Cevdet Paşa’nın “Belâgat-ı Osmâniye”sinin önsöz ve girişinde belagat hakkında verilen bilgiler okunup değerlendirilecek |
| 2 | Belagatin dallarından Beyân ve Klâsik edebiyatla ilişkisi. Fesahat ve Selaset hakkında bilgi verilmesi. Fesahati bozan hallerden Tenâfür, Garabet ve Kıyasa Muhalefet hakkında bilgi verilmesi. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Kaya Bilgegil’in Edebiyat Bilgi ve Teorileri başlıklı eserinden “Beyân” kısmı okunacak. M. Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat bilgisi: Belagat” başlıklı kitabındaki “Beyân” kısmı okunacak. |
| 3 | Belagatin dallarından Bedî ve Klâsik edebiyatla ilişkisi. İcaz, İtnâb, Tahsîs terimlerinin tanımı ve Klâsik edebiyattan seçilmiş örnekler üzerinde ugyulamalar. | Kaya Bilgegil’in Edebiyat Bilgi ve Teorileri başlıklı eserinden “Bedî” kısmı okunacak. M. Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat bilgisi: Belagat” başlıklı kitabındaki “Bedî” kısmı okunacak. |
| 4 | Belagatin dallarından Maanî ve Klâsik edebiyatla ilişkisi. Maanînin inceleme alanına giren edebî sanatların Klâsik Türk edebiyatındaki kullanım alanlarının kaynaklar yardımıyla görülmesi | Kaya Bilgegil’in Edebiyat Bilgi ve Teorileri başlıklı eserinden “Maanî” kısmı okunacak. M. Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat bilgisi: Belagat” başlıklı kitabındaki “Maanî” kısmı okunacak. |
| 5 | Edebî sanatlar hakkında bilgi. Klâsik Türk edebiyatında kullanılan edebî sanatların tasnifi | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. |
| 6 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Mecaz-ı Mürsel, Teşbih, Kinaye, Teşhis, İstiâre hakkında bilgiler ve bunların örnekler üzerinde uygulanması | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. |
| 7 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Tevriye, Telmih, Hüsn-i Talîl, Tecâhül-i Ârif ve Klâsik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar. | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. |
| 8 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Mübâlağa, İğrâk, İfrât, Tefrît ve Klâsik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Terdîd, Tekrîr, Muhtemilü’z-Zıddeyn, İrsâd ve Klâsik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. |
| 11 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Leff ü Neşr, Tenâsüp ve Klasik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. |
| 12 | Lafza Dayalı Edebî Sanatlardan Cinas, İştikâk, Kalb ve Klasik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. |
| 13 | Ebced hesabı ve Türk edebiyatındaki yeri. Ebced hesabıyla tarih düşürme sanatının Klasik edebiyattaki varlığının örneklerle gösterilmesi. Tarih düşürme çeşitlerinin örnekleriyle anlatılması | İsmail Yakıt’ın “Türk-İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme” adlı eserinin incelenmesi. İlgili bölümlerin okunması. Nabî divanından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar. |
| 14 | Klasik Türk edebiyatında belagat ve edebî sanatların yeri ve önemiyle ilgili genel bir değerlendirmenin yapılması. | Dersin hocası tarafından belirlenen örnekler üzerinde öğrencilere uygulama çalışmalarının yaptırılması. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Ahmed Cevdet Paşa, Belâgat-ı Osmâniyye, Akçağ Yay., Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | X | |||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Belâgatin ne olduğunu bilir, tanımını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 2 | Belâgatin konu alanlarını ve bölümlerini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 3 | Belâgatin bölümlerinden beyân, bedî ve maanîyi alt başlıklarıyla öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 4 | Maânînin bölümlerinden edebî sanatları öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 5 | Edebî sanatları türlerine göre ayırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 6 | Söze dayalı edebî sanatları bilir, uygulamasını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 7 | Anlama dayalı edebî sanatları bilir, uygulamasını yapar. | ||||||||||||||
| 8 | Klâsik Türk edebiyatında geçen belagat unsurlarını öğrenir, uygulamasını yapar. | 2 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 4 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 3 | 10 | 30 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 162 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||