| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Genel Lenguistik | ETD 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Dilbilim dersini Lisans düzeyinde almış olmak. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dil bilimin konusu, kapsamı, yöntemleri ve dalları hakkında yüksek lisans seviyesinde bilgilendirmek |
| Dersin İçeriği | Dilbilimin tanımı, görevi, konusu; dilbilimin tarihi gelişimi ve dilbilim akımları; dil dışı göstergeler ve dil göstergesi; dil ve iletişim; yapısal dilbilim; sözcelem kuramları; dilbilimin dalları
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dilbilimin tanımı, görevi ve konusu hakkında bilgi sahibi olma | Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 2 | Dilbilimin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olma | Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Dilbilim türlerini tanıma | Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dilbilimin tanımı, görevi, konusu | Zeynel Kıran, Ayşe Kıran (2006), Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları |
| 2 | Dilbilimin tarihi gelişimi ve dilbilim akımları | |
| 3 | Dil dışı göstergeler ve dil göstergesi | |
| 4 | Dil ve iletişim | |
| 5 | Yapısal dilbilim | |
| 6 | Sözcelem Kuramları | |
| 7 | Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları | |
| 8 | Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları | |
| 11 | Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları | |
| 12 | Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları | |
| 13 | Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları | |
| 14 | Dilbilimin dalları ve örnek makale okumaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Güncel yayınlar takip edilecektir. |
| Ders Kaynakları | 1. Zeynel Kıran, Ayşe Kıran, Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, 2006. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dilbilimin tanımı, görevi ve konusu hakkında bilgi sahibi olma | ||||||||||||||
| 2 | Dilbilimin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olma | ||||||||||||||
| 3 | Dilbilim türlerini tanıma |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||