| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ortadoğuda İslami Hareketler | IMT 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tarih boyunca Ortadoğuda ortaya çıkan İslami hareketlerin çıkış süreçlerini, önemli figürlerini, düşüncelerini analiz etmek. |
| Dersin İçeriği | 1. Ortadoğu tarihine giriş. 2. İslami hareketlerin ortaya çıkışı. 3. İslami hareketlerin kategorize edilmesi. 4. İslami hareketlerin ittifak ve ihtilaf noktaları. 5. İslami hareketlerde din-siyaset ilişkisi. 6. İslami hareketlerin farklı ülkelerdeki faaliyetleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | |
| 2 | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ortadoğu Tarihi ve İslami Hareketlere Giriş | |
| 1 | ||
| 1 | ||
| 1 | ||
| 1 | ||
| 2 | Dini Hareketlerin Psikolojisini Anlamak ve Dini Gruplara İlişkin Problemler | |
| 2 | ||
| 2 | ||
| 2 | ||
| 2 | ||
| 3 | İslamcılık ve İhya Hareketlerinin Doğuşu | |
| 4 | Selefiyye Gelenekçiliği: Vehhâbîlik ve 11 Eylül Sonrası Selefîlik | |
| 4 | ||
| 4 | ||
| 4 | ||
| 5 | Selefiyye Gelenekçiliği: Cihadi Gruplar | |
| 5 | ||
| 5 | ||
| 6 | Medrese ve Tarikat Gelenekçiliği | |
| 6 | ||
| 7 | İran’da İslami Hareketler | |
| 8 | Kültürel Islahatçılık | |
| 9 | Siyasal Islahatçılık | |
| 9 | ||
| 9 | ||
| 10 | Modernizm | |
| 10 | ||
| 10 | ||
| 11 | Türkiye’de Radikal Dini-Siyasi Hareketler 1 | |
| 11 | ||
| 11 | ||
| 11 | ||
| 12 | Türkiye’de Radikal Dini-Siyasi Hareketler 2 | |
| 12 | ||
| 12 | ||
| 12 | ||
| 12 | ||
| 13 | Ülke İncelemeleri: Lübnan, Libya, Bahreyn, Tunus | |
| 13 | ||
| 13 | ||
| 13 | ||
| 13 | ||
| 14 | Ülke İncelemeleri: Yemen, Filistin, Afganistan, Ürdün | |
| 14 | ||
| 14 | ||
| 14 | ||
| 14 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
Bernard Lewis, Ortadoğu, Arkadaş Yayınları, 2014. Eric Hoffer, Kesin İnançlılar-Kitle Hareketlerinin Anatomisi, İstanbul: Tur Yayınları, 2013. Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul: Klasik Yayınları, 2013. Alev Erkilet, Ortadoğu'da Modernleşme ve İslami Hareketler, İstanbul: Büyüyenay Yayınları, 2017. Mustafa Yetim, Ortadoğu'da Devlet Dışı Aktörler ve Arap Baharı, Ankara: Orion, 2020. William L. Cleveland - Martin Bunton, Modern Ortadoğu Tarihi, çev: Mehmet Harmancı, Agora Kitap, 2008.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | ||
| 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ödev | 3 | 8 | 24 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||