| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Makalat-Fırak Metinleri | KLM 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslâm Mezhepleri, Kelâm Tarihi ve Mezhebî Monografi klasiklerinden seçme metinlerin okunması, eserlerin üslup ve metotlarına dair yüksek lisans seviyesinde bilgi sahibi olmak, alanın temel eserlerinin metin inceleme ve değerlendirmeleri. |
| Dersin İçeriği | Mezhepler Tarihi (Makâlât-Fırak) eserlerinden seçme metinlerin okunması ve tartışılması, Mezhebî Monografi Metinlerinden seçmeler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İlk Makalat-Fırak eserlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İlk Makalat-Fırak metinlerinin dilini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Mezhepler Tarihi metinlerini birbirleriyle karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Mezhepler hakkındaki farklı anlatımları değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Mezhebi monografi metinlerini okuyabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Mezhepler tarihi kaynaklarının tutarlılığını değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Eş?arî?nin Makâlat?ından seçme metinlerin okunması ve değerlendirilmesi | |
| 2 | Bağdâdî?nin el-Fark adlı eserinden seçme metinlerin okunması ve değerlendirilmesi. | |
| 3 | Şehristânî?den örnek metinler. | |
| 4 | Şiî Fırkalara dair seçme metinler: Nevbahtî-Kummî. | |
| 5 | Mekhûl en-Nesefî, İsferâyînî ve Malatî?den seçme metinler. | |
| 6 | Mu?tezilî Müelliflerden seçme metinler: Nâşî el-Ekber, İbnü?l-Murtazâ-Ka?bî. | |
| 7 | Mu?tezilî Müelliflerden seçme metinler: Hayyât ve İbnü?l-Murtazâ | |
| 8 | İbn Hazm?ın el-Fasl isimli eserinden seçme metinlerin okunması ve değerlendirilmesi. | |
| 9 | Siyâsî ihtilâflarla ilgili seçme metinler: Câhız ve İbn Kuteybe?den örnekler. | |
| 10 | Cehmiyye Reddiyelerinden seçmeler. | |
| 11 | İlk Hâricî Metinlerden Sîretü Sâlim b. Zekvân?dan örnek metinler. | |
| 12 | Bir Hâricî Akâidi: Amr b. Cümey? ve Akîdetü?t-Tevhîd adlı eseri. | |
| 13 | Cehmiyye Reddiyelerinden seçmeler. | |
| 14 | Siyâsî bir Şîa ve Kaderiyye Reddiyesi: İbn Teymiyye?nin Minhâcü?s-Sünne adlı eserinden örnek metinler. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Klâsik Makâlât-Fırak Eserlerinden seçme metinler. 2. Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, İstanbul 2008. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | İlk Makalat-Fırak eserlerini tanır. | |
| 2 | İlk Makalat-Fırak metinlerinin dilini tanır. | |
| 3 | Mezhepler Tarihi metinlerini birbirleriyle karşılaştırabilir. | |
| 4 | Mezhepler hakkındaki farklı anlatımları değerlendirebilir. | |
| 5 | Mezhebi monografi metinlerini okuyabilir. | |
| 6 | Mezhepler tarihi kaynaklarının tutarlılığını değerlendirebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||