| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tasavvuf Kültüründe Hadis | TSV 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Hadis ve Sünnetin ilk mutasavvıflar tarafından nasıl algılandığını tespit etmek ve böylece tasavvufun doğru gelişmesindeki rolünü ortaya koymak |
| Dersin İçeriği | Hz. Peygamber döneminden itibaren zühd hareketinin gelişimi ve tasavvufa dönüşümü, ilk zahid ve sufilerin Hadis ve Sünnete katkıları, bu alanda öne çıkmış isimler hakkında bilgi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvufun doğuşunda etkili olan kaynakları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | İlk dönem tasavvufi gelişmeleri değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Tasavvufî eserlerdeki hadisleri tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Hadis ilminde meşhur olan sufileri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Tasavvuf ehlinin hadise yaklaşımlarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Tasavvufî bilginin kaynaklarını tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İlk zahid ve sufilerde Sünnet anlayışı | |
| 2 | Hadis ve diğer ilim dalları | |
| 3 | İlk dönemlerde zühd hareketi, Zühd edebiyatı | |
| 4 | Hadis rivayeti ve zahidler | |
| 5 | Hadis rivayeti ve ilk mutasavvıflar | |
| 6 | Hadis uydurma ve ilk mutasavvıflar | |
| 7 | Hadis ilminin tasavvufa etkisi | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Tasavvufta bilginin kaynakları | |
| 10 | Hadiste tasavvufi yorum | |
| 11 | Muhâsibî, Hakîm Tirmizî | |
| 12 | Ebû Tâlib el-Mekkî, Kelabâzî | |
| 13 | İbn Arabî, Konevî | |
| 14 | Bursevî |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Abdullah Aydınlı, Doğuş Devrinde Tasavvuf ve Hadis, İstanbul 1986 |
| Ders Kaynakları | [1] Muhâsibî, er-Riâye [2] Hakîm et-Tirmizî, Nevâdiru´l-usûl [3] Ahmet Yıldırırm, Tasavvufun Temel Öğretilerinini Hadislerdeki Dayanakları, Ankara, 2000 [4] Muhittin Uysal, Tasavvuf Kültüründe Hadis, Konya, 2001 [5] Seyit Avcı, Sûfilerin Hadis Anlayışı Bursevi Örneği, Konya, 2004 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Tasavvufun doğuşunda etkili olan kaynakları kavrar | |
| 2 | İlk dönem tasavvufi gelişmeleri değerlendirir | |
| 3 | Tasavvufî eserlerdeki hadisleri tahlil eder | |
| 4 | Hadis ilminde meşhur olan sufileri tanır | |
| 5 | Tasavvuf ehlinin hadise yaklaşımlarını değerlendirir | |
| 6 | Tasavvufî bilginin kaynaklarını tahlil eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||