| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fıkıh Edebiyatı | ISH 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACI MEHMET GÜNAY |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Fıkıh mezheplerinin tarihi gelişim paralelinde İslam hukukunun kaynak ve literatürünü tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Metin, şerh ve diğer türleriyle klasik fıkıh ve fıkıh usulü literatürü ile kitap, tez ve makale formatında modern fıkhi çalışmalar tanıtılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Fıkıhta metin, şerh ve haşiye gibi farklı tür ve nitelikte yazım geleneğinin hangi tarihsel süreçten geçtiğini anlatabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 2 | Farklı fıkıh ekolleri geleneğinde üretilen belli başlı fıkıh metin, şerh ve diğer eserleri, özellikleri ve kaynak hiyerarşisindeki yeri bağlamında tahlil edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 3 | Farklı usul geleneğinde üretilen belli başlı fıkıh usulü eserlerini, özellikleri ve kaynak hiyerarşisindeki yeri bağlamında değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 4 | Kanunlaştırma faaliyetlerini ele alan başlıca çalışmaları sıralayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 5 | Başlıca fıkıh ekollerinin önemli hüküm ve fetva terimlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 6 | İslam hukuku literatürüne kolayca ulaşmanın modern yöntem ve araçlarını kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klasik fıkıh literatürü: Metinler | |
| 2 | Klasik fıkıh literatürü: Şerhler ve haşiyeler | |
| 3 | Klasik fıkıh literatürü: Nevazil ve fetva literatürü | |
| 4 | Klasik Fıkıh Usulü literatürü | |
| 5 | Klasik Fıkıh Usulü literatürü | |
| 6 | Kamu hukuku literatürü: Emval, harac ve ahkam-i sultaniye vb. literatürü | |
| 7 | Fıkhın genel ilkeleri: Kavaid, eşbah ve nezair, furûk vb. literatürü | |
| 8 | Ahkam ayetleri ve ahkam hadisleri literatürü | |
| 9 | Yargılama hukuku literatürü: Edebül-kâdi, şurût, sicillat vb. literatürü | |
| 10 | Fıkıh ve biyografi sözlükleri literatürü | |
| 11 | Modern fıkıh literatürü: Kanunlaştırma literatürü | |
| 12 | Modern fıkıh literatürü: Kitaplar ve ansiklopediler | |
| 13 | Modern fıkıh literatürü: Tezler ve makaleler | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | H. Mehmet GÜNAY, Fıkıh Edebiyatı Ders Notları |
| Ders Kaynakları | [1] Hayreddin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul 1989 [2] Y. Ziya Kavakçı, Karahanlılar Devrinde İslam Hukukçuları, Ankara 1976 [3] Muhammed İbrahim Ahmed, el-Mezheb indel-Hanefiyye, el-Mezheb indeş-Şâfiiyye, Dirâsât fil-Fıkhil-İslâmî, Mekke 1977. [4] Ahmet Özel, Hanefi Fıkıh Alimleri, Ankara 1990 [5] Ferhat Koca, İslam Hukuk Tarihinde Selefi Söylem: Hanbeli Mezhebi, Ankara 2002 [6] DİA İslam Ansiklopedisi, değişik maddeler [7] Literatür Dergisi (Türk Hukuk Tarihi ), 3, 5 (2005). |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Fıkıhta metin, şerh ve haşiye gibi farklı tür ve nitelikte yazım geleneğinin hangi tarihsel süreçten geçtiğini anlatabilir. | |
| 2 | Farklı fıkıh ekolleri geleneğinde üretilen belli başlı fıkıh metin, şerh ve diğer eserleri, özellikleri ve kaynak hiyerarşisindeki yeri bağlamında tahlil edebilir. | |
| 3 | Farklı usul geleneğinde üretilen belli başlı fıkıh usulü eserlerini, özellikleri ve kaynak hiyerarşisindeki yeri bağlamında değerlendirebilir. | |
| 4 | Kanunlaştırma faaliyetlerini ele alan başlıca çalışmaları sıralayabilir. | |
| 5 | Başlıca fıkıh ekollerinin önemli hüküm ve fetva terimlerini tanır. | |
| 6 | İslam hukuku literatürüne kolayca ulaşmanın modern yöntem ve araçlarını kullanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||