| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İstatistik Teknikleri ve Veri Analizi | BTO 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MURAT TOPAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İstatistiksel işlemleri SPSS, Jasp ve Jamovi paket programları ile yapmaktır. |
| Dersin İçeriği | İstatistik ile ilgili temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişim ölçüleri, korelasyon ve regresyon, hipotez testleri, araştırmalarda istatistik kullanımı. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İstatistik dersi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | |
| 2 | Toplanan verileri düzenler, sınıflandırır, SPSS veya Jasp-Jamovi programlarına girişini yapar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
| 3 | Yüzde, frekans, merkezi eğilim ve değişme ölçülerini hesaplar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | İki değişken arasındaki ilişkiyi korelasyon katsayısı olarak hesaplar ve sonucu yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
| 5 | Değeri bilinen bir değişkeni kullanarak diğer değişkenin değerini kestirmek için regresyon analizi yapar sonucu yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 6 | Bir hipotezi test etmek için kullanacağı hipotez testinin adımlarını sayar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Bağımsız ve bağımlı iki örneklem ortalamasını t testi ile test eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | İkiden fazla örneklemin ortalamalarını ANOVA ile test ederek karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Öntest- sontest kontrol gruplu deneysel araştırma deseninde hipotezleri ANCOVA ile test eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 10 | Birden çok bağımsız örneklem olduğunda bağımlı örneklemin ortalamalarını iki faktörlü ANOVA ile test eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar | |
| 2 | Verilerin betimlenmesi ve grafikle gösterilmesi | İlgili kaynaklar |
| 3 | Merkezi eğilim ölüleri ( aritmetik ortalama, mod, medyan) | İlgili kaynaklar |
| 4 | Değişim ölçüleri (ranj, standart sapma, varyans) | İlgili kaynaklar |
| 5 | Korelasyon | İlgili kaynaklar |
| 6 | Regresyon | İlgili kaynaklar |
| 7 | Hipotez testi adımları | İlgili kaynaklar |
| 8 | Arasınav | |
| 9 | Tek örneklem t tesi | İlgili kaynaklar |
| 10 | Bağımsız örneklem t testi | İlgili kaynaklar |
| 11 | Bağımlı örneklem t testi | İlgili kaynaklar |
| 12 | Varyans analizi | İlgili kaynaklar |
| 13 | Deneysel desenler için kovaryans analizi | İlgili kaynaklar |
| 14 | İki faktörlü ANOVA | İlgili kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Alıştırma ve uygulama verileri |
| Ders Kaynakları | Veri analizi el kitabı, Şener Büyüköztürk Nicel veri analizi, Abdullah Can |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojileri, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgilere sahiptir. | X | |||||
| 2 | Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisiyle ilgili kavramları, fikirleri bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir | ||||||
| 3 | Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara problemlerle ve çözüm yöntemleriyle ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder. | ||||||
| 4 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | ||||||
| 5 | Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili uygulamalarda öngörülemeyen karmaşık durumlarla karşılaştığında sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır | ||||||
| 6 | Sorumluluğundaki kişiler ve özellikle öğrencilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, ailelerinin ve çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar | ||||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level B2). | ||||||
| 8 | Eğitim teknolojisi ile ilgili araştırma yapar. | ||||||
| 9 | Mesleğini yürütürken, araştırmacı ya da veri kaynağı olma durumunda verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 10 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. | X | |||||
| 11 | Alanıyla ilgili öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerileri karşı karşıya kaldığı problemlere çözüm üretmede kullanır. | X | |||||
| 12 | Öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojileri, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgileri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 13 | Yeniliğe açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Toplumun değerleri ve çevreyi koruma konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İstatistik dersi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | |||||||||||||
| 2 | Toplanan verileri düzenler, sınıflandırır, SPSS veya Jasp-Jamovi programlarına girişini yapar. | |||||||||||||
| 3 | Yüzde, frekans, merkezi eğilim ve değişme ölçülerini hesaplar. | |||||||||||||
| 4 | İki değişken arasındaki ilişkiyi korelasyon katsayısı olarak hesaplar ve sonucu yorumlar. | |||||||||||||
| 5 | Değeri bilinen bir değişkeni kullanarak diğer değişkenin değerini kestirmek için regresyon analizi yapar sonucu yorumlar. | |||||||||||||
| 6 | Bir hipotezi test etmek için kullanacağı hipotez testinin adımlarını sayar. | |||||||||||||
| 7 | Bağımsız ve bağımlı iki örneklem ortalamasını t testi ile test eder. | |||||||||||||
| 8 | İkiden fazla örneklemin ortalamalarını ANOVA ile test ederek karşılaştırır. | |||||||||||||
| 9 | Öntest- sontest kontrol gruplu deneysel araştırma deseninde hipotezleri ANCOVA ile test eder. | |||||||||||||
| 10 | Birden çok bağımsız örneklem olduğunda bağımlı örneklemin ortalamalarını iki faktörlü ANOVA ile test eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 262 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||