| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Felsefesi | FDI 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAMER YILDIRIM | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Bilim felsefesinin mahiyeti ve problemlerini tartışmak | 
| Dersin İçeriği | Bilim felsefesi, konusu, problemleri | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim felsefesinin ortaya çıkış şartlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 2 | Tarih ve Bilim Felsefesi ilişkisini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Bilimsel yöntemleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Bilimsel yöntemleri tartışır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Bilim Felsefesi temsilcilerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Bilim Felsefesinin diğer disiplinlere olan etkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Pozitivist bilim anlayışını eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Bilim kavramını sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Çağdaş bilim kavramıyla İslam filozoflarının ilim kavramı arasında mukayese yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Modern Bilimin Tarihsel Kökleri | |
| 2 | Pozitivizm, dney ve gözlem | |
| 3 | Kuhn, Tarihin rolü, ve gözleme bağımlılık | |
| 4 | Kuhn ve paradigmalar | |
| 5 | Popper ve Yanlışlamacılık | |
| 6 | Popper ve Sofistike yanlışlamacılık | |
| 7 | Popper ve Yanlışlamacılığın Sınırları | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Popper ve Onun yaklaşımının sosyal bilimler için iması | |
| 10 | Feyerabend ve Anarşist bilgi teorisi | |
| 11 | Feyrabend ve bilimin otorite anlamının oluşması | |
| 12 | Lakatos ve Araştırma Programları | |
| 13 | Post Modern Tartışmalar | |
| 14 | Özet ve Genel Sonuçlar | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Chalmers, Alain, Bilim Dedikleri, Vadi y. Ankara 1997 | 
| Ders Kaynakları | Diğer Kaynaklar:	 Demir Ömer, Bilim Felsefesi, Vadi yy. Ankara 1997 Lakatos, Yanlışlama ve Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi, in Bilginin Gelişimi Paradigma-İstanbul 1992  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim felsefesinin ortaya çıkış şartlarını tanır. | |||||||||
| 2 | Tarih ve Bilim Felsefesi ilişkisini tartışır. | |||||||||
| 3 | Bilimsel yöntemleri tanır | |||||||||
| 4 | Bilimsel yöntemleri tartışır. | |||||||||
| 5 | Bilim Felsefesi temsilcilerini tanır. | |||||||||
| 6 | Bilim Felsefesinin diğer disiplinlere olan etkisini analiz eder. | |||||||||
| 7 | Pozitivist bilim anlayışını eleştirir. | |||||||||
| 8 | Bilim kavramını sorgular. | |||||||||
| 9 | Çağdaş bilim kavramıyla İslam filozoflarının ilim kavramı arasında mukayese yapar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Ödev | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Sözlü Sınav | 3 | 8 | 24 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||