| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Din Felsefe İlişkileri | FDI 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam felsefesi öğrencilerine İslam ve Hıristyan düşünce tarihinde din felsefe ilişkisini sunmak. |
| Dersin İçeriği | Bu derste din fesefe ilişkisinin mahiyeti, belli problemler üzeriden farklı düşünürlerin din felsefe ilişkisine yaklaşımları incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Din felsefe ilişkisinin tarihsel gelişimini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Din felsefe ilişkisinin belli problemlerini ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Felsefi problemlere farlı yaklaşım sergileyebilme yeteneği kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | İslam filozoflarının din felsefe ilişkilerine yaklaşımını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | İslam kelamcılarının filozofları eleştirilerini değerlendirir | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, | |
| 6 | Hıristiyan düşünürlerinin din felsefe ilişkisine yaklaşımlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel Giriş | |
| 2 | Doğru İnancın Sınırı | |
| 3 | Mantık Gramer İlişkisi | |
| 4 | Farabide Din Felsefe İlişkileri | |
| 5 | İbn Sinada Din Felsefe İlişkileri | |
| 6 | Alemin Kıdemi | |
| 7 | Alemin Ebediliği | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Allahın Varlığı ve Sıfatleri | |
| 10 | Ruhun Maddiliği ve Ölümsüzlüğü | |
| 11 | İ. Teymiyyede Felsefe Din İlişkisi | |
| 12 | Konevi-Tuside Tasavvuf Felsefe İlişkisi | |
| 13 | Hıristiyan Düşüncesinde Din Felsefe İlişkisi | |
| 14 | Hıristiyan Düşüncesinde Din Felsefe İlişkisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Adanalı, A. Hadi, Erken Dönem İslamda Gramer ve Mantık Tartışması, İslamiyat 7, no 2 (2004): 61-73. Akkuş, S. Abdülkerim b. Hevazin el-Kuşeyrinin Bir Risalesi, SAÜ. İlahiyat F. Dergisi 2 (2000): 89-112. Alper, Ömer Mahir. İslam Felsefesinde Akıl-Vahiy Felsefe-Din İlşkisi. İstanbul: Ayışığı Kitapları, 2000. Aydın, Hüseyin. İbn Teymiyye´ye Göre Kelam ve Kelamcılar. CÜİFD 7/1 (2003): 211-233. Bilen, Osman, (çev.), Ebu Bişr Matta ile Ebu Said es-Sirafi Arasında Mantık ve Gramer Üzerine Bir Tartışma, İslamiyat 7, no 2 (2004): 155-172. Calder, Norman. İslam Ortodoksluğunun Sınırları. Marife 3, no. 2 (2003): 197-209. Chittick, William C. Mysticism Versus Philosophy in Earlier Islamic History: The Al-Tusi, Al-Qunawi Correspondence. Religious Studies 17 (1981): 87-104. Çağrıcı, Mustafa. İbn Teymiyye´nin Bakışıyla Gazzâlî-İbn Rüşd Tartışması. İslam Tetkikleri Dergisi, 9 (1995), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fak. y., s. 77-126. Sadreddin Konevi ve Nasıreddin Tusi Arasındaki Yazışmalar, çev. E. Demirli, İstanbul, İz Yayıncılık, 2002. Durusoy, Ali. Nahiv-Mantık Tartışmaları Bağlamında Sekkaki´nin Yeri ve Önemi. M. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 27 (2004): 25-39. Gazali. Filozofların Tutarsızlığı. çev. Bekir Sadak. İstanbul: Ahsen Yayınları, 2002. Gazali. Tehâfüt´l-Felâsife. Ed. Süleyman Dünya. Kahire: daru´l-me´ârif, 1972. Güzel, A. Karabaği ve Tehafütü, Ankara, KBY, 1991. İbn Rüşd, Tahafot at-Tahafot. Ed. Maurice Bouyges. Beyrut: dâru´l-maşrik, 1987. İskenderoğlu, M. Thomas Aquinasta İman Teoloji ve Akıl İlişkisi, Divan, 16, 2004. İskenderoğlu, M. Bonaventurada Din Felsefe İlişkisi, İstanbul: Değişim, 2008. Kemalpaşazade. Tehafüt Haşiyesi. çev. Ahmet Arslan. Ankara: KTBY, 1987. Kenan, Seyfi, Hekim Filozof Ebu Bekir Razi Bir Mülhit miydi? Divan 10 (2001): 187-197. Kutluer, İlhan. Akıl ve İtikad. İstanbul: İz yayıncılık, 1996a. Kutluer, İlhan. İslamın İlk Çağında Felsefe Tasavvuru. İstanbul: İz Yayıncılık, 1996b. Michel, Thomas. Ibn Taymiyya´s Critique of Falsafa. Hamdard Islamicus 6/ 1 (1983): 3-15. Terkan, Fehrullah. Çatışmanın Dinamikleri, Din Felsee Uzlaşmazlığı Üzerine. Ankara: Elis Yayınları, 2007. Toktaş, Fatih. İslam Düşüncesinde Felsefe Eleştirileri. İstanbul: Klasik, 2004. Tûsî, Alâaddin Ali. Tehâfütü´l-Felâsife (Kitâbu´z-Zuhr). çev. Recep Duran. Ankara: Kültür Bakanlığı yy, 1990. Türker, Mubahat. Üç Tehafüt Bakımından Felsefe ve Din Münasebetleri. Ankara: AÜDTCFY, 1956. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | ||||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | ||||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | ||||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Din felsefe ilişkisinin tarihsel gelişimini açıklar | |||||||||
| 2 | Din felsefe ilişkisinin belli problemlerini ayırt eder | |||||||||
| 3 | Felsefi problemlere farlı yaklaşım sergileyebilme yeteneği kazanır | |||||||||
| 4 | İslam filozoflarının din felsefe ilişkilerine yaklaşımını değerlendirir | |||||||||
| 5 | İslam kelamcılarının filozofları eleştirilerini değerlendirir | |||||||||
| 6 | Hıristiyan düşünürlerinin din felsefe ilişkisine yaklaşımlarını açıklar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 0 |
| Toplam | 0 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 3 | 5 | 15 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||