| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Eğitim Tarihi | FDE 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK | 
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, geçmişten ünümüze İslam eğitim-öğretim uygulamalarında görülen gelişmelerin bir tecrübe birikimi olarak öğrenilmesini sağlamaktır. | 
| Dersin İçeriği | İslamın doğuşundan günümüze İslam eğitimi alanında yaşanan gelişmeler | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | İlk Dönem din eğitim ve öğretimin keyfiyetini ve mahiyetini bilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 2 | Din eğitiminde kurumsallaşmayı ve ilk kurumların özelliklerini açıklar | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, | 
| 3 | Selçuklu dönemindeki din eğitiminin mahiyetini bilir | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 4 | Osmanlı dönemindeki din eğitiminin mahiyetini bilir | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Cumhuriyet dönemi din eğitimindeki gelişmeleri bilir | Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 6 | İlk dönem İslam eğitim düşüncesinin temel özelliklerini açıklar | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 7 | İslam eğitim düşüncesinin geçmişten günümüze geçirdiği evreleri bilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş: İslam ve Eğitim | |
| 2 | Hz. Muhammed ve Eğitim | |
| 3 | İslam Eğitiminin Esasları | |
| 4 | İlk Dönem İslam Eğitim Kurumları | |
| 5 | Medrese Öncesi Eğitim | |
| 6 | Medreselerin Ortaya Çıkışı ve Gelişmesi | |
| 7 | Medreselerin Eğitim Sistemi | |
| 8 | Medreselerin Eğitim Metotları | |
| 9 | Medreselerin Çöküşünün Sebepleri | |
| 10 | İslam Eğitiminde Modernizasyon Çabaları | |
| 11 | Birinci Dünya Savaşı Sonrası İslam Eğitimindeki Gelişmeler | |
| 12 | İslam Eğitimcileri ve Eğitim Görüşleri | |
| 13 | İslam Eğitiminde Yeni Düzenlemeler | |
| 14 | İslam Eğitiminde Yeni Düzenlemeler | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [2] Ahmet ÇELEBİ, İslamda Eğitim Öğretim Tarihi, çev. A. Yardım, Ankara, 1999 [3] Mehmet DAĞ H. R. Öymen, İslam Eğitim Tarihi, Ankara, 1965 [4] Halis AYHAN, Türkiyede Din Eğitimi, İstanbul, 1999 [5] Yahya AKYÜZ, Türk Eğitim Tarihi, Ankara, 1989  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İlk Dönem din eğitim ve öğretimin keyfiyetini ve mahiyetini bilir | |||||||||
| 2 | Din eğitiminde kurumsallaşmayı ve ilk kurumların özelliklerini açıklar | |||||||||
| 3 | Selçuklu dönemindeki din eğitiminin mahiyetini bilir | |||||||||
| 4 | Osmanlı dönemindeki din eğitiminin mahiyetini bilir | |||||||||
| 5 | Cumhuriyet dönemi din eğitimindeki gelişmeleri bilir | |||||||||
| 6 | İlk dönem İslam eğitim düşüncesinin temel özelliklerini açıklar | |||||||||
| 7 | İslam eğitim düşüncesinin geçmişten günümüze geçirdiği evreleri bilir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||