| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Felsefi Kelam: Fahreddin Razi | FDI 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | Bu ders için belirlenmiş bir ön koşul yoktur.  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | İslam felsefesi ve kelam ile ilişkili herhangi bir ders bu konuda faydalı olacaktır.  | 
                                
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur.  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | İslam felsefesi öğrencilerine Fahreddin Razinin düşünce yapısını tanıtmak.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Fahreddin Razinin düşünce yapısı kelami ve felsefi problemler üzerinden incelenecektir.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Kelam ve felsefe ilişkisinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Fahreddin Razinin kelami ve felsefi düşüncelerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Fahreddin Razinin düşünce tarihi içindeki yeri hakkında fikir sahibi olur | Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Razinin tevhid anlayışını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Razinin nübüvvet anlayışını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Razinin mead anlayışını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Tanrının Varlığı | |
| 3 | Vücut-Zat İlişkisi | |
| 4 | Ezelilik-Ebedilik | |
| 5 | Tanrının Zatını Bilmenin İmkanı | |
| 6 | Tanrının Birliği | |
| 7 | Kudret-Zorunluluk | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Teklif ma-la Yutak | |
| 10 | Husn-Kubh | |
| 11 | Nübüvvet | |
| 12 | Nefsin Mahiyeti | |
| 13 | Kader | |
| 14 | Ahlak | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yüce, Abdulhakim. Razinin Tefsirinde Tasavvuf. İzmir: Çağlayan YAyınları, 1996. İskenderoğlu, Muammer. İslam ve Hıristiyan Düşüncesinde Âlemin Ezeliliği Tartışmaları Üzerine, Marife, 5/2, 2005. Razi, Fahrüddin. Peygamberlerin Masumiyeti. Çev. Fehmi Ulus. İstanbul: İlim Yayınları, 1985.  | 
                                
| Ders Kaynakları | Anawati, G. Fakhr Al-Din Al-Razi. In The Encyclopedia of Islam, 1963. Ceylan, Yasin. Theology and Tafsir in the Major Works of Fakhr al-Din al-Razi. Kuala Lumpur: ISTAC, 1996. Cooper, John. Al-Razi, Fakhr al-Din. In Routledge Encyclopedia of Philosophy. London: Routledge, 1998. Muhibbu-Din, Murtada A. Imam Fakhr al-Din al-Razi´s Philosophical Theology in al-Tafsir al-Kabir. Hamdard Islamicus 17, no. 3 (1994): 55-84. Nasr, S. H. Fahreddin Razi. Ed. Şerif, M. M. İslam Düşüncesi Tarihi. İstanbul: İnsan Yayınları, 1990. Özdemir, Metin. Fahruddin er-Razi´de Zaman Kavramı ve Allah´ın Ezeliliği ile İlişkisi. CÜİFD 7, no. 1 (2003): 281-298. Razi, Fahreddin. El-Erba´in fi Usuliddin. Edited by Ahmed Hicazi es-Sakka. Kahire: Mektebetül Külliyyatil Ezheriyye, 1986. Razi, Fahreddin. Kelam´a Giriş, El-Muhassal. Çev. Hüseyin Atay. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2002. Razi, Fakhr al-Din. Al-Matalib al-Aliyyah min al-Ilm al-Ilahi. Ed. M. Abdussalam Shahin. 9 (in 3) vols. Beyrouth: Dar al-Kutub al-Ilmiyah, 1999. Shahran, Mohd Farid Mohd. A Survey of Fakhr al-Din al-Razi´s Works on Logic and Their Influence on Kalam. Al-Shajarah 7, no. 2 (2002): 253-281. Türkeri, Mehmet. Bazı Ahlak Teorileri Açısından Fahrettin Razi´nin Ahlak Anlayışı. DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 17 (2003): 63-89. Zarkan, M. Salih. Fakhr al-Din al-RAzi wa Arauhu al-Kalamiyya wa al-Falsafiyya. Cairo: Dar al-Fikr, 1963.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | ||||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | ||||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | ||||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kelam ve felsefe ilişkisinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||
| 2 | Fahreddin Razinin kelami ve felsefi düşüncelerini tanır | |||||||||
| 3 | Fahreddin Razinin düşünce tarihi içindeki yeri hakkında fikir sahibi olur | |||||||||
| 4 | Razinin tevhid anlayışını değerlendirir | |||||||||
| 5 | Razinin nübüvvet anlayışını değerlendirir | |||||||||
| 6 | Razinin mead anlayışını değerlendirir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 70 | 
| 1. Sözlü Sınav | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | 
| Ödev | 3 | 10 | 30 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||