| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Şiî İlim Geleneği ve Ulema | IMD 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam mezheplerinden Şîa'nın ilim dünyasını ve ulemasını tanımak, eğitim-öğretim faaliyetlerini kurumlar, şahsiyetler ve kaynakları ile öğrenmek. |
| Dersin İçeriği | Şiî medrese merkezleri ve ilmi faaliyetleri. Şiî ulemanın geçirdiği safhalar. Şiî ulemadan öne çıkan şahsiyetler. Modern dönem ulemanın konumu. Şiî ulema ve siyaset ilişkisi. Şiî ilim geleneği içerisindeki farklı ekoller. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Şîa'nın mezhep olarak teşekkül döneminin tartışmalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Şîa'nın mezhep içi farklılaşmalarını bilir ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Şiî ilmi faaliyetlerin tarihini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Dünyadaki Şiî medrese merkezlerinin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Öne çıkan alimleri ve Şiî ilim dünyasına katkılarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Şîa'da ulemanın yeri ve önemini bilir. Etki ve katkılarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mescid-i Nebevî'den "Havza"ya Şiî Dünyada Medreselerin Serüveni | |
| 2 | Klasik Dönem Şiî Medrese Merkezleri: Kum, Bağdat, Necef | |
| 3 | Klasik Dönem Şiî Medrese Merkezleri: Kerbelâ, Hille, Cebel-i Âmil | |
| 4 | Mütekaddim Dönem Şiî Ulema | |
| 5 | Müteahhir Dönem Şiî Ulema | |
| 6 | Şiî Ulema’da Ahbârî-Usûlî Ayrışması ve Ahbârî Ulema | |
| 7 | Şiî Gelenekte Ulemanın Konumu ve Ulema-Siyaset İlişkisi | |
| 8 | Usûlî Ulemanın Otoritesine Bir Tehdit: Safevîler Dönemi Sûfî Ulema | |
| 9 | Ulemanın Zaferi: Velayet-i Fakîh ve Merce-i Taklîd | |
| 10 | Modern Dönem İran’da Havzalar ve Din eğitimi: Kum-Meşhed | |
| 11 | Modern Dönem Irak’ta Havzalar ve Din eğitimi: Necef-Kerbelâ | |
| 12 | Dünyada Şiî İlim Merkezleri: Lübnan, Hindistan, Pakistan | |
| 13 | Dünyada Şiî İlim Merkezleri: İngiltere, Amerika | |
| 14 | İran’da İslâmî Entelektüalizm: Abdülkerim Suruş, Muhammed Müçtehid Şebüsterî ve Mustafa Melikyan |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Momen, Moojan, An Introduction to Shii Islam, New Haven: Yale University Press, 1985. Sachedina, Abdulaziz Abdulhussein, The Just Ruler in Shi’ite Islam New York: Oxford University Press, 1988. Uyar, Mazlum, İran’da Modernleşme ve Din Adamları, İstanbul: Emre Yayınları, 2008. el-Fazlî, Abdülhâdî, el-Havzatü’l-‘ilmiyye tarîhuhâ nizâmuhâ ve devruhâ fî tağyîri vâkıi’l-ümme, Kum: Câmiatü Âli’l-Beyt, 2015. Uyar, Mazlum, Başlangıcından Günümüze Şiî Politik Düşüncesi, İstanbul: İyidüşün Yayınları, 2020. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Şîa'nın mezhep olarak teşekkül döneminin tartışmalarını bilir. | |
| 2 | Şîa'nın mezhep içi farklılaşmalarını bilir ve tartışır. | |
| 3 | Şiî ilmi faaliyetlerin tarihini öğrenir. | |
| 4 | Dünyadaki Şiî medrese merkezlerinin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir ve tartışır. | |
| 5 | Öne çıkan alimleri ve Şiî ilim dünyasına katkılarını bilir. | |
| 6 | Şîa'da ulemanın yeri ve önemini bilir. Etki ve katkılarını tartışır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||