| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mâtürîdîlik ve Mu’Tezile İlişkisi | KLM 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ, |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer, Doç. Dr. Hülya Terzioğlu, Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı |
Kelam ilminin iki büyük ekolü olan Mâtürîdîlik ile Mu’tezile arasındaki ilişkinin tespit edilip kelâmî konulardaki benzerlik ve farklılıkların ortaya konulması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, Mâtürîdîlik ve Mu’tezile ekollerinin tarihsel gelişimi ve aralarındaki etkileşim ile ahlak, fizik, teoloji ve bilgi konularında bu iki ekolün yaklaşımları incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mu’tezile’nin ortaya çıkışı ve gelişimini kavrar. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Mâtürîdîliğin ortaya çıkışı ve gelişimini kavrar. | Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Mâtürîdîlik ile Mu’tezile’nin etkileşimine yol açan siyâsî, sosyal, kültürel, coğrafî ve ekonomik sebeplerine dair analiz ve sentezler yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Mâtürîdîlik ile Mu’tezile’nin ayrıştıkları konularla ilgili değerlendirmeler yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Mâtürîdîlik ile Mu’tezile’nin benzeştikleri konularla ilgili değerlendirmeler yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Mâtürîdîlik ile Mu’tezile ekollerinin günümüz teolojik sorunlarına çözüm olabilecek yaklaşımlarını açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mu’tezile’nin ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi | |
| 2 | Mâtürîdîliğin ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi | |
| 3 | Mu’tezile ile Mâtürîdîliğin etkileşimi | |
| 4 | Dinî düşüncede aklın yeri | |
| 5 | Allah’ın bilinmesinin gerekliliği | |
| 6 | Allah’ın sıfatları | |
| 7 | Hüsün-kubuh | |
| 8 | İnsanın özgürlüğü | |
| 9 | Peygamberlerin gönderilmesinin gerekliliği | |
| 10 | Mu’cize | |
| 11 | Ölüm ötesi hayat (kabir, mizan, sırat vb.) | |
| 12 | İman-amel ilişkisi | |
| 13 | Mukallidin İmanı | |
| 14 | İmamet |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ulrich Rudolph, Matüridilik, çev. Özcan Taşcı, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016.
|
| Ders Kaynakları | Büyük Türk Bilgini İmam Matüridi ve Matüridilik, Marmara İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2016. Ahmed Mahmûd Subhi, Fî ilmi'l-kelam: Mu’tezile, Beyrut: Dârü'n-Nehdati'l-Arabiyye, 1985. Recep Alpyağıl, Din Felsefesi Açısından Mutezile Gelen-Ek-İ : Klasik Ve Çağdaş Metinler Seçkisi, İstanbul: İz Yayıncılık, 2014. Recep Alpyağıl, Din Felsefesi Açısından Matüridi Gelen-Ek-i 3: Klasik ve Çağdaş Metinler Seçkisi, İstanbul: İz Yayıncılık, 2017. Sönmez Kutlu, İmam Maturidi ve Maturidilik, Ankara: OTTO Yayınları, 2018. Ulrich Rudolph, Matüridilik, çev. Özcan Taşcı, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Mu’tezile’nin ortaya çıkışı ve gelişimini kavrar. | 2 |
| 2 | Mâtürîdîliğin ortaya çıkışı ve gelişimini kavrar. | 2 |
| 3 | Mâtürîdîlik ile Mu’tezile’nin etkileşimine yol açan siyâsî, sosyal, kültürel, coğrafî ve ekonomik sebeplerine dair analiz ve sentezler yapar. | 3 |
| 4 | Mâtürîdîlik ile Mu’tezile’nin ayrıştıkları konularla ilgili değerlendirmeler yapar. | 3 |
| 5 | Mâtürîdîlik ile Mu’tezile’nin benzeştikleri konularla ilgili değerlendirmeler yapar. | 3 |
| 6 | Mâtürîdîlik ile Mu’tezile ekollerinin günümüz teolojik sorunlarına çözüm olabilecek yaklaşımlarını açıklar. | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||