| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 17-18. Yüzyıl İçtihâd Tecdid Hareketleri | TIB 614 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN İNCE |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Genelde İslam düşüncesi özelde fıkhi düşüncede etkileri günümüze dek süren 17-18 yüzyıl içtihâd-tecdîd hareketleri, bu hareketlerin ileri gelen şahsiyetleri ve düşüncelerini dönemin sosyal-siyasi şartları bağlamında incelemek. |
| Dersin İçeriği | 1. 17-18 yüzyıl İslam Dünyasında siyasi yapı 2. İçtihad-tecdid’in ileri gelen şahsiyetleri 3. İçtihad-tecdid’in farklı form ve içerikleri 4. Seçme metinler üzerinden içtihad-tecdid. 5. İçtihad hareketi ve Ehl-i Hadis akımı 6. İçtihad-Tecdid hareketlerinin ortaya çıkışını açıklamaya yönelik teorik yaklaşımlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 17-18. yüzyıl İslam dünyasının siyasi durumuna dair genel bir çerçeve tasvir edebilir. | Anlatım, | |
| 2 | Örnekler üzerinden 17-18. yüzyıl bilgi-eğitim ağlarını gösterebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | 17-18. yüzyıl içtihâd-tecdîd hareketlerinin ileri gelen aktörleri sayabilir ve düşüncelerini analiz edebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | İçtihâd-tecdîd hareketlerinin farklı form ve içeriklerini tahlil edebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | İçtihâd hareketlerinin ortaya çıkışındaki yerel etkenleri analiz edebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | 17-18. yüzyıl içtihâd hareketleriyle ilgili literatürü eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | 17-18. yüzyıllarda içtihâd ve tecdîdin anlamları | |
| 2 | 17-18 yüzyıl İslam Dünyasının siyasal yapısı | |
| 3 | İçtihâd-Hareketlerinin yoğunlaştığı coğrafyalar | |
| 4 | İçtihad hareketinin Hicaz, Yemen, Hindistan’da ileri gelen şahsiyetleri | |
| 5 | Hicaz: İbrahim el-Kurani ve çevresi | |
| 6 | Yemen: el-Makbili, M. Emir es-Sanani ve çevresi | |
| 7 | Hindistan: Şâh Veliyyullâh | |
| 8 | Hindistan-Hicaz: Ebu’l-Hasen es-Sindî ve çevresi | |
| 9 | İçtihad-Tecdid hareketlerinin ortaya çıkışı ile ilgili teoriler | |
| 10 | Seçme metinlerden okumalar: el-Kurani ve çevresi | |
| 11 | Seçme metinlerden okumalar: el-Makbilî | |
| 12 | Seçme metinlerden okumalar: El-Emîr es-San'anî | |
| 13 | Seçme metinlerden okumalar: es-Sindi ve çevresi | |
| 14 | Tartışma ve eğerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Kaya, Eyüp Said “Batılı Gözüyle Modernleşme Arifesinde Tecdîd”, İslâm Araştırmaları Dergisi, 25 (2011), 27-50. Haykel, Bernard, Revival und Reform in Islam, The Legacy of Muhammad al-Shawkani, Cambridge 2003. Es-San’ânî, Muhammed b. İsma’îl el-Emîr, İrşâdu’n-nukkâd ilâ teysîril’l-ictihâd, yay. Muhammed Subhî Hallâk, Beyrut 1992. Nehemiah Levtzion and John O. Voll, 18th Century Reneval and Reform in Islam, Syracuse University Press, Syracuse, New York, 1987 El-Fullânî, Sâlih, Îkâzu himami uli’l-ebsâr, Dâru’l-ma’rife, Beyrut, 1978. Dehlevî, Şâh Veliyyullâhh, Tefhîmât ilâhiyye, Haydarabad. Maqbili, Sâlih, el-Alemu’ş-şâmih, Kahire 1328/1910. Es-Sindi, Ebu’l-Hasen, el-Bedru’l-Münîr (Yazma), Istanbul Üniversitesi Kütüphanesi, Istanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | 17-18. yüzyıl İslam dünyasının siyasi durumuna dair genel bir çerçeve tasvir edebilir. | |
| 2 | Örnekler üzerinden 17-18. yüzyıl bilgi-eğitim ağlarını gösterebilir. | |
| 3 | 17-18. yüzyıl içtihâd-tecdîd hareketlerinin ileri gelen aktörleri sayabilir ve düşüncelerini analiz edebilir. | |
| 4 | İçtihâd-tecdîd hareketlerinin farklı form ve içeriklerini tahlil edebilir. | |
| 5 | İçtihâd hareketlerinin ortaya çıkışındaki yerel etkenleri analiz edebilir. | |
| 6 | 17-18. yüzyıl içtihâd hareketleriyle ilgili literatürü eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ödev | 2 | 15 | 30 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||