| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Kelamında Bılgı Problemı | KLM 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer Doç. Dr. Hülya Terzioğlu Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kelam alimleri ve ekollerinin bilgi felsefesi, bilgi vasıtaları ve bilginin değeri hakkındaki yaklaşım tarzlarını öğrencilere kavratmak |
| Dersin İçeriği | Genel anlamda bilgi teorisi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilgi teorilerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Kelâm ekollerine göre bilginin imkânı, kaynakları ve araçlarını tanımlar ve değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Bilginin kapsamı, alanı ve bilgi vasıtalarının değerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Ehli sünnet kelam ekollerine göre aklî ve dinî bilginin alanlarını, değerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Mutezîle ve Şiaya göre aklî ve dinî bilginin alanları ve değerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Keşf, İlham ve rüyaların alanı ve bilgi değerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilgi Teorisi | |
| 2 | Bilginin imkanı, kaynağı ve sınırları | |
| 3 | Aklın gücü ve değeri | |
| 4 | Kelam İlmine göre bilgi kaynakları | |
| 5 | Doğru Haber (Mütevatir haber) ve kısımları (I) | |
| 6 | Doğru Haber ve kısımları (II) | |
| 7 | Selefiyye göre akli ve nakli bilginin değeri | |
| 8 | Ehl-i sünnet kelam ekollerine göre akli ve nakli bilgi değeri | |
| 9 | Mu'tezileye göre akli ve nakli bilginin değeri | |
| 10 | Şia'ya göre akli ve nakli bilgi değeri | |
| 11 | Duyuların bilgisi ve değeri | |
| 12 | Keşf ve ilhamın değeri | |
| 13 | Rüyanın bilgi değeri | |
| 14 | İslam kelamında akli-nakli delillerin kullanımına örnekler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1- Alpaslan Açıkgenç, Bilgi Felsefesi, |
| Ders Kaynakları | 1- Matüridî, Kitabut-tevhid, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Bilgi teorilerini tanımlar ve değerlendirir. | 3 |
| 2 | Kelâm ekollerine göre bilginin imkânı, kaynakları ve araçlarını tanımlar ve değerlendirir. | 2 |
| 3 | Bilginin kapsamı, alanı ve bilgi vasıtalarının değerini tanımlar ve değerlendirir. | 3 |
| 4 | Ehli sünnet kelam ekollerine göre aklî ve dinî bilginin alanlarını, değerini tanımlar ve değerlendirir. | 3 |
| 5 | Mutezîle ve Şiaya göre aklî ve dinî bilginin alanları ve değerini tanımlar ve değerlendirir. | 3 |
| 6 | Keşf, İlham ve rüyaların alanı ve bilgi değerini tanımlar ve değerlendirir. | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||