| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Tefsir Geleneği | TFS 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tefsir geleneğindeki sürekliliği gösterme ve özellikle Osmanlı Devleti döneminde tefsir ilmine yapılan katkılar hakkında bilgilendirme |
| Dersin İçeriği | Osmanlı devri tefsir hareketinin kökleri, karakteristik özellikleri, yöntem ve çeşitleri, mukayeseli örnek metin okumaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tefsir geleneğindeki sürekliliği kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Türklerin tefsir ilmine katkılarını tesbit eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 3 | Anadoludaki Müslümanlığın tarihi köklerini ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Osmanlı medeniyetinin Kuran tasavvurunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Anadoludaki dini hayatı inşa eden metinleri yorumlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Cumhuriyet öncesi Kuran ve din anlayışı hakkında genellemelere ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Kavramsal çerçeve | |
| 2 | Osmanlı dönemine kadar tefsir Geleneği | |
| 3 | Osmanlı tefsir geleneğinin Temel kaynakları | |
| 4 | Osmanlı Tefsir Geleneğinin Karakteristik Özellikleri | |
| 5 | Osmanlıda Tefsir Usulü Çalışmaları | |
| 6 | Müstakil Tam Tefsir Çalışmaları | |
| 7 | Sure ve Ayet tefsiri çalışmaları | |
| 8 | Haşiye Yazma Geleneği ve Sebepleri | |
| 9 | Meşhur Tefsir Haşiyeleri | |
| 10 | Türkçe Sure ve Ayet Tefsirleri | |
| 11 | Müstakil Tefsir Tercümeleri | |
| 12 | Örnek Metin Okumaları: Molla Fenari ve Aynu'l-Ayân isimli Tefsiri | |
| 13 | Molla Gürani ve Ğayetül-Emanî isimli Tefsiri | |
| 14 | Ebussuud Efendi ve İrşadü Aklis-selim isimli tefsiri ve Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Ziya Demir, Osmanlı Müfessirleri, İstanbul, 2006, Ensar Neşriyat |
| Ders Kaynakları | 2. Süleyman Ateş, İşari Tefsir Okulu, İstanbul 1998 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Tefsir geleneğindeki sürekliliği kavrar | 5 |
| 2 | Türklerin tefsir ilmine katkılarını tesbit eder | 5 |
| 3 | Anadoludaki Müslümanlığın tarihi köklerini ayırt eder | 5 |
| 4 | Osmanlı medeniyetinin Kuran tasavvurunu analiz eder | 5 |
| 5 | Anadoludaki dini hayatı inşa eden metinleri yorumlar | 5 |
| 6 | Cumhuriyet öncesi Kuran ve din anlayışı hakkında genellemelere ulaşır | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| 3. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||