| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Rivayet Tefsirleri | TFS 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Rivayet tefsiri hareketleri, rivayet tefsirinin Tefsir İlmindeki yeri ve geçirdiği merhaleleri bilmek, aynı zamanda örneklerden hareketle metinler arasındaki farklılıkları ve ayetlere yaklaşımları bilmesini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Başlangıçtan günümüze kadar tarihi seyri içerisinde önemli rivayet tefsiri hareketlerini tanıtıcı bilgiler verilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Rivayet Tefsirleri Hakkında Bilgi Edinir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Rivayet Tefsirinin Önemini Kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Meşhur Sahabi ve Tabiin MüfessirleriniTanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Rivayet Tefsirindeki Za´f Sebeplerini Öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Taberi´yi Yakından Tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Beğavi, İbn Kesir ve Suyuti´nin Yöntemini Yakından Öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tefsir ve Te´vil kelimelerinin manaları ve aralarındaki farklar. | |
| 2 | Tefsir ve Te´vil kelimesinin Kur´an´da kullanılışları. Kur´an´ın Kur´an´la tefsiri. | |
| 3 | Kur´an´ın Sünnetle Tefsiri. | |
| 4 | Sahabe Tefsiri ve Değeri. | |
| 5 | Tabiin Tefsiri ve Değerlendirilmesi. | |
| 6 | Meşhur Sahabi müfessirler ve Talebeleri. | |
| 7 | Mekke, Medine ve Irak Tefsir ekolleri ve mensupları. | |
| 8 | Tefsirde zaaf sebepleri. | |
| 9 | Tefsirde israiliyyat. | |
| 10 | Tefsirde uydurma ve sebepleri. | |
| 11 | Önemli rivayet tefsirleri ve müfessirlerinin tanıtılışı. | |
| 12 | Taberî, Ebu´l-Leys es-Semerkandî, Ebû İshak es-Sa´lebî ve tefsirlerinin tanıtılışı. | |
| 13 | Bağavî, İbn Atiyye, İbn Kesîr ve tefsirlerinin tanıtılması. | |
| 14 | Abdurrahman es-Seâlibî ve el-Cevahiru´l-Hisân; Celaleddîn es-Suyûtî ve ed-Durru'l-Mensurûn tanıtılışı. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Muhammed Hüseyin ez-Zehebî, et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn, Darul-Kütüb el-Hadîse 1976. |
| Ders Kaynakları | 1. Muhammed Hüseyin ez-Zehebî, et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn, Darul-Kütüb el-Hadîse 1976. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Rivayet Tefsirleri Hakkında Bilgi Edinir | 4 |
| 2 | Rivayet Tefsirinin Önemini Kavrar | 4 |
| 3 | Meşhur Sahabi ve Tabiin MüfessirleriniTanır | 4 |
| 4 | Rivayet Tefsirindeki Za´f Sebeplerini Öğrenir | 4 |
| 5 | Taberi´yi Yakından Tanır | 4 |
| 6 | Beğavi, İbn Kesir ve Suyuti´nin Yöntemini Yakından Öğrenir | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||